Saga Pikkarainen och Madicken Modig på Kristiansborgsskolan i Västerås skulle inte ha något emot att prova fjärrundervisning. Foto: svt

”Vore kul att se hur det är”

Uppdaterad
Publicerad

Intresset för fjärrundervisning tycks än så länge svalt i Västmanland. Just nu pågår en försöksverksamhet då skolor kan prova, men hittills har inga skolor i länet har valt att göra det. Något elever till viss del tycker är synd.

– Det skulle ju ändå vara kul att prova i någon lektion och se hur det är. För det kan ju lika gärna funka jättebra som att det går jättedåligt och det bara blir stökigt och rörigt, säger Saga Pikkarainen, högstadieelev på Kristiansborgsskolan i Västerås.

Försöksverksamhet

Som SVT rapporterat i veckan pågår det en större utredning kring fjärrundervisning. Politikerna ska så småningom bland annat besluta om det här är något som ska tillåtas i större utsträckning än idag.

Samtidigt pågår det en försöksverksamhet, som innebär att skolor kan ansöka hos skolverket om att få prova fjärrundervisning i ett valfritt ämne.

– Ja det är det som är grejen med försöksverksamheten. Man får ju redan, utan att behöva ansöka om det hos Skolverket, bedriva fjärrundervisning i modersmål och även i moderna språk Men andra ämnen är ju då reglerade så att man då bara får fjärrundervisa i dem efter ett ett sådant här tillstånd, berättar Henrik Bengtsson, undervisningsråd.

Han förklarar dock att det först blir aktuellt när alla andra möjligheter till närundervisning dömts ut, att skolan inte hittar behörig lärare  eller att elevunderlaget är otillräckligt.

LÄS MER: Brist på modersmålslärare i Köping

Få skolor deltar

Men hittills är försöksverksamheten inte särskilt utbredd. Från  januari i år, då testperioden började och till och med vårterminen nästa år – dit nu ansökningstiden gått ut – har endast ett tiotal skolhuvudmän i hela landet ansökt om att få prova. Och ingen skola i Västmanland. Vad det beror på, finns det olika teorier om.

Försöksverksamheten pågår dock ända fram till sommaren 2018 och ska sen utvärderas. Erfarenheterna ska sedan också kunna användas som en del av underlaget när politikerna ska fatta sina beslut.

”Redovisningar och sånt”

På Kristiansborgsskolan tror elever att det finns en risk att det blir stökigt i klassrummet om ämnesläraren inte finns närvarande, även om det finns en handledare även i lokalen där de sitter.

Vad skulle det kunna vara i för ämnen då?

– Typ mattegenomgångar och sådant, säger Madicken Modig.

– Ja, eller typ på SO:n när det är resdovisningar och sådant. Men jag tror det skulle funka mindre bra när de har arbeten att inte ha någon lärare där, då får man ju inte hjälp lika snabbt heller, fyller Saga Pikkarainen i.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.