Tågstrejk Foto: TT

Strejken fortsätter – ingen lösning på gång

Uppdaterad
Publicerad

75.000 drabbas och den sydsvenska tågstrejken kan bli långvarig. Inte heller under tisdagen har några kontakter mellan fack och arbetsgivare tagits.

Runt 75.000 tågresenärer, främst i Skåneregionen men även i Halland och Göteborgsregionen, liksom i Blekinge och Småland, fick se sig om efter andra färdsätt när strejken mot Öresundstågen och Veolias ”Snälltåg” mellan Malmö och Stockholm inleddes.

De allra flesta föreföll förberedda på tågstrejken, men inte alla.

Tågstrejk i Sydsverige

– Nu missar vi flyget hem. Det går om mindre än en och en halv timme, säger Maximilian Huber, 23, och Anna Sofia Kircher, 21, från Wien som turistat några dagar i Malmö och var på väg till Kastrup.

Inga nya kontakter har tagits mellan facket och arbetsgivarorganisationen under dagen.

– Vi står ganska långt ifrån varandra dessvärre, säger Beata Hammarskiöld, avtalsansvarig på arbetsgivarorganisationen Almega för spårtrafikbranschen.

Bråk om anställningsformer i avtalet

Tågföretaget Veolia, som driver bland annat Öresundstrafiken, har tidigare varslat över 250 heltidsanställda, varav de flesta i Skåne, men samtidigt sagt sig beredda att anställa en del av dem som sägs upp igen, fast nu på deltid istället. Företaget vill också skapa en timanställd pool. Det är något som fackförbundet SEKO inte kan acceptera. Därför har de sagt upp avtalet.

– Vi har inte kunnat få in ett regelverk i det centrala avtalet när det gäller vad som är huvudanställningsformen och därför går vi ut i strejk. Vi har kommit med bra förslag inom ramen för nuvarande avtal som inte hörsammats och vi har kört den här frågan i botten. Det här är en oerhört viktig fråga för alla som jobbar inom spårtrafiken. Det handlar om de anställda ska kunna ha heltidsanställningar eller tvingas till deltid eller kanske till och med timanställning, säger Janne Rudén, förbundsordförande för SEKO.

”I dag lär det inte gå några tåg”

Arbetsgivarorganisationen Almega är motpart och anser tvärtom att företaget Veolia uppträder ansvarsfullt i förhandlingarna och att det inte handlar om att en majoritet av jobben ska vara något annat än heltid. Men Veolia anser att dagens avtal gör det omöjligt att kunna förlägga arbetspassen tillräckligt flexibelt för att klara trafiken.

– Det går inte att schemalägga bara heltider med nuvarande arbetstidsregler, då tvingas företaget ha anställda som jobbar deltid men ändå uppbär en heltidslön, och det är ju inte rimligt, säger Beata Hammarskiöld, avtalsansvarig på Almega.

– Vi har aldrig sagt att deltidsanställningar eller visstidsanställningar är förbjudna, men grunden ska vara heltidsanställning, säger Janne Rudén, förbundsordförande för SEKO.

Och när kommer tågen rulla igen?

– Ja, om jag visste det. I dag lär det inte gå några tåg och knappast i morgon heller, och sen får vi se. Vi har inte haft några kontakter med Almega i dag, om det blir några imorgon vet vi inte. Vi får ta en dag i taget, säger Janne Rudén.

Ytterligare stridsåtgärder

Enligt Skånetrafikens regler gäller inte resegarantin vid arbetsmarknadskonflikter. Men ett EU-direktiv stadgar att tågpassagerare har rätt att återfå 25 procent eller 50 procent av biljettavgiften om tåget försenas mer än en respektive två timmar – även vid extraordinära händelser.

Strejken kan dessutom komma att växa ytterligare, det uppger nyhetsbyrån TT. Tågoperatören Veolia ansvarar även för Krösatågen i Småland, Halland och Blekinge samt Kustpilen i Östergötland som Seko nu överväger att varsla om strejk – för vad facket kallar strejkbryteri.

Men Veolia slår ifrån sig. Extravagnarna som satts in underlättar bara för resenärerna och bryter inte mot några konfliktregler

Nya förhandlingar denna vecka

Men kruxet, enligt Seko, är att sträckan Hässleholm-Växjö, där extravagnar sattes in, också ingår i Öresundstågens linjekarta. Per-Ola Fällman, ombudsman hos Seko, tror att ett eventuellt varsel kommer först senare i veckan.

Samtidigt gissar Mikael Danielsson, affärsområdeschef på Veolia, att parterna snart åter sitter i förhandlingar.

– Vi tror att innan veckan är slut kommer vi ha startat upp nya förhandlingar, säger han.

Men Svenskt Näringslivs vice vd och förhandlingschef Christer Ågren varnar för en konflikt som kan hålla på länge.

– Konflikten är av den typen att det är risk för att den blir långvarig, säger han till nyhetsbyrån TT.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tågstrejk i Sydsverige

Mer i ämnet