Foto: TT

Miljonregn över schlagervinnare

Uppdaterad
Publicerad

Melodifestivalens segrare kan räkna med klirr i kassan. Det visar en kartläggning som Dagens Industri har gjort.

Våren 2012 vann Loreen både Melodifestivalen och Eurovision song contest. Under de tolv månader som följde kunde hennes bolag Human Creation hämta in sju miljoner kronor och artisten själv tog ut 680.000 kronor i lön.

Eric Saade vann Melodifestivalen 2011 – och blev därmed lönsamt populär.

Melodifestivalen 2015

2012 omsatte hans bolag Saade Tunes 5,8 miljoner kronor och sångaren kunde ta ut runt 800.000 i lön och 300.000 i utdelning, två år i rad efter vinsten.

Stjernberg minst lönsam

Det är Dagens Industri som kartlagt vinstlyften i schlagervinnarnas bolag.

Tidningen konstaterar att den som verkar ha tjänat minst på sin förstaplats är 2013 års vinnare Robin Stjernberg. Hans företag Robin Stjernberg Musikproduktion omsatte 1,2 miljoner kronor vinnaråret.

Men stjärnan gick inte lottlös. Han kunde ta ut 456.000 kronor i lön och 250.000 i utdelning.

Ökat sju gånger

Sanna Nielsen, som vann tävlingen ifjol, står på scen som programledare i år.

Eftersom 2014 års redovisning inte är klar än, är det svårt att veta vad hon tjänade på ”Undo”-vinsten.

Men som schlagerveteran, med sju festivaler i bagaget, kan man se en liten ökning i omsättningen i hennes bolag, Sanna Nielsens Sound & Music, varje år hon varit med och tävlat.

”Sjukt uppbokad”

En tredjeplats i Eurovision och en välspelad hit hemma i Sverige betydde i alla fall ett hektiskt schema och därmed högre inkomster för Nielsen.

– Hon har varit så sjukt uppbokad. Hon har gjort väldigt mycket spelningar. Vinsten lyfte verkligen hennes karriär till nästa nivå, säger Robert Skowronski, Sanna Nielsens representant hos skivbolaget Warner Music.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Melodifestivalen 2015

Mer i ämnet