Ukraina vann Eurovision, men hur många som tittade i landet har inte mätts i år. Foto: NTB/TT

161 miljoner såg Eurovision i år

Publicerad

Första och andra semifinalerna och den stora finalen i Eurovision song contest sågs av över 161 miljoner personer baserat på mätningar i 34 länder, skriver Eurovision.

Enligt Eurovisions mätningar är tävlingen populärare bland yngre tittare jämfört med förra året.

I en tredjedel av länderna, 13 av 34, utgjorde Eurovision över 50 procent av det totala tv-tittandet på marknaden. På Island såg 96,4 procent av tittarna Eurovision och i Sverige låg andelen på över 81 procent.

Eurovision song contest 2022

Tittandet har även ökat online och i sociala medier. Totalt har tittandet dock gått ner från förra året då siffran landade på hela 183 miljoner tittare.

Eurovision skriver att man inte mätt tittarsiffror i Ukraina i år och Ryssland, som uteslöts ur tävlan, är inte heller med i mätningen. Dessa länder står vanligtvis för ungefär 29 miljoner tittare.

Andra tittarsiffror att jämföra med

VM i herrfotboll 2018 sågs av ”halva världen” – över 3,5 miljarder tittade vid något tillfälle via någon plattform.

Året därpå såg 1,2 miljarder personer VM i damfotboll där Sverige tog hem en bronsmedalj.

Finalen i amerikansk fotboll, Super bowl, är USA:s mest sedda program i linjär-tv, men når inga Eurovisionsiffror – 112,3 miljoner personer såg Super bowl via någon plattform 2022.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Eurovision song contest 2022

Mer i ämnet