Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Svenska influencers på videoplattformen Twitch gör numera reklam för illegala nätcasinos flera timmar i veckan. Se hur det går till i klippet. Foto: Twitch

8 av 10 svenska toppinfluencers gör reklam för illegala nätcasinon

Uppdaterad
Publicerad

8 av 10 toppinfluencers på videoplattformen Twitch gör reklam för nätcasinon som saknar licens i Sverige och därför bryter mot spellagen.

Kulturnyheterna har i sex veckors tid granskat de mest populära profilernas sändningar och kan visa hur reklamen sprids genom timslånga livesändningar där profilerna uppmanar hundratusentals följare till spel.

Kulturnyheternas granskning visar att 8 av 10 svenska toppstreamers spelade nätcasino live under vår mätperiod. Tillsammans når profilerna en halv miljon prenumeranter.

6 av 10 gör direktreklam genom länkar i sina profiler och sändningar. Twitch-stjärnorna erbjuder också startbonusar till följarna som skapar casinokonton.

Granskning: Influencers och spelreklam

– Man lockar till spel på ett nytt sätt, det är problematiskt. Ännu mer när man blir uppmanad av någon man litar på eller har haft som idol, säger Allan Erdman på stödorganisationen Spelfriheten.

I sändningarna ser vi direkta uppmaningar till spel, spel tillsammans med publiken och att följarna får vara med och bestämma insatser.

– Det har gått ett steg längre när man tar sina tittare i handen och spelar med dem, säger Allan Erdman.

”Klart oroväckande”

Åldersgränsen på Twitch är 13 år. Unga pojkar och män, födda på 90- och 00-talet, dominerar bland användarna i Sverige.

Spelberoendeforskaren Anders Håkansson säger att personer under 18 år har en kortare väg till spelproblem och att nätcasinon är särskilt beroendeframkallande.

– Det krävs inte mycket för att fastna i ett beroende, ofta räcker det med att spela några gånger, säger han.

Enligt Håkansson framställs spelandet som mer positivt för tittaren när deras favoritinfluencer spelar.

– Det är klart oroväckande, framförallt när det gäller unga, säger han.

”Kan förbjudas”

Enligt spellagen är det förbjudet för olicensierade spelbolag att rikta sig till en svensk publik. Det är också olagligt att främja spel hos dessa casinon.

Marcus Aronsson är utredare på Spelinspektionen, myndigheten som reglerar casinospel, och menar att casinoreklamen kan få följder.

– Vi kan till exempel förbjuda verksamheten eller göra en polisanmälan.

Kulturnyheterna har förgäves sökt casinoinfluerarna, de olicensierade spelbolagen och Twitch.

DETTA ÄR TWITCH

Twitch är en social medieplattform som ägs av Amazon, där internetpersonligheter och företag sänder live för sina följare.

Plattformen är mest känd för direktsända dataspel, men sedan plattformen grundandes 2011 har inriktningen hos många kreatörer förändrats.

Idag är sändningar ur vardagen och casinospel två av de mest populära kategorierna. När kreatörer sänder interagerar de också med följarna i en live-chatt.

I Internetstiftelsens senaste rapport från 2023 ”Svenskarna och internet” framgår att framförallt killar födda på 90- och 00-talet använder plattformen i Sverige.

SÅ GJORDE VI GRANSKNINGEN

Vi använde oss av statistiksajten Twitchmetrics för att mäta Sveriges mest sedda streamers på Twitch under sex veckor.

Av dessa ägnade 8 av 10 sig åt att livesända casinospel under lång tid. 6 av dessa 10 använde direktlänkar till casinon, som placerades i sändningarna och på deras Twitch-profiler.

Vi har kontrollerat de nätcasinon som förekommit i sändningarna hos Spelinspektionen, som bekräftar att samtliga saknar svensk spellicens.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Granskning: Influencers och spelreklam

Mer i ämnet