Kulturnyheternas granskning visar att 8 av 10 svenska toppstreamers spelade nätcasino live under vår mätperiod. Tillsammans når profilerna en halv miljon prenumeranter.
6 av 10 gör direktreklam genom länkar i sina profiler och sändningar. Twitch-stjärnorna erbjuder också startbonusar till följarna som skapar casinokonton.
– Man lockar till spel på ett nytt sätt, det är problematiskt. Ännu mer när man blir uppmanad av någon man litar på eller har haft som idol, säger Allan Erdman på stödorganisationen Spelfriheten.
I sändningarna ser vi direkta uppmaningar till spel, spel tillsammans med publiken och att följarna får vara med och bestämma insatser.
– Det har gått ett steg längre när man tar sina tittare i handen och spelar med dem, säger Allan Erdman.
”Klart oroväckande”
Åldersgränsen på Twitch är 13 år. Unga pojkar och män, födda på 90- och 00-talet, dominerar bland användarna i Sverige.
Spelberoendeforskaren Anders Håkansson säger att personer under 18 år har en kortare väg till spelproblem och att nätcasinon är särskilt beroendeframkallande.
– Det krävs inte mycket för att fastna i ett beroende, ofta räcker det med att spela några gånger, säger han.
Enligt Håkansson framställs spelandet som mer positivt för tittaren när deras favoritinfluencer spelar.
– Det är klart oroväckande, framförallt när det gäller unga, säger han.
”Kan förbjudas”
Enligt spellagen är det förbjudet för olicensierade spelbolag att rikta sig till en svensk publik. Det är också olagligt att främja spel hos dessa casinon.
Marcus Aronsson är utredare på Spelinspektionen, myndigheten som reglerar casinospel, och menar att casinoreklamen kan få följder.
– Vi kan till exempel förbjuda verksamheten eller göra en polisanmälan.
Kulturnyheterna har förgäves sökt casinoinfluerarna, de olicensierade spelbolagen och Twitch.