Karolina Andersson, ansvarig utgivare Kulturnyheterna. Foto: SVT

Därför granskar vi casinoinfluencers

Publicerad
Krönika ·

8 av 10 av de populäraste svenska Twitch-profilerna gör reklam för olagliga nätcasinon. De som håller i dessa sändningar tjänar inte bara pengar. De har också stort inflytande och därigenom makt. Därför bör de granskas.

Karolina Andersson

Ansvarig utgivare Kulturnyheterna

Nätcasinon och bettingsajter är en snabbt växande bransch i Sverige, med en omsättning på över 27 miljarder kronor 2023. De marknadsförs hårt i tv, tidningar, sociala medier och poddar. Redan för fem år sedan rapporterade Kulturnyheterna om att spelreklamen växer explosionsartat.

I dag är den också vanlig på spelplattformar som domineras av unga män, en grupp som både Socialstyrelsen och oberoende forskare anser löper störst risk att hamna i spelmissbruk.

Granskning: Influencers och spelreklam

Där handlar det dessutom ofta om nätcasinon som är olagliga i Sverige, eftersom de saknar svensk licens och därmed inte följer den hårt reglerade svenska spelmarknadens krav på 18-årsgräns, ID-kontroll, maxinsatser, ansvarsfullt spel, och möjligheter för spelmissbrukare att stänga av sig själva.

Vi har valt att granska hur dessa illegala nätcasinon marknadsförs på den stora spelplattformen Twitch. Det visade sig att 8 av 10 av de populäraste kontona gör reklam för olagliga casinon. Kända spelinfluerare med långt över miljonen följare på sociala medier uppmuntrar till hasardspel genom att själva spela, utlova bonusar, ordna turneringar och lotta ut vinster.

Åldersgränsen på Twitch är endast 13 år och minderåriga kan både se dessa medryckande lajvsändningar och registrera spelkonton. Just att ungdomar lockas till spel av någon de litar på eller har som idol är ett stort problem, påpekar stödorganisationen Spelfriheten som arbetar mot spelmissbruk.

Spelinspektionen prioriterar arbetet mot de illegala spelbolagen, som ofta har säte i utlandet och därför är svåråtkomliga för svenskt rättsväsende. Under tiden pågår det olagliga spelandet inför en ung och sårbar publik. De som håller i dessa sändningar tjänar inte bara pengar. De har också stort inflytande och därigenom makt. Därför bör de granskas.

Det här är en krönika

Reflektionerna är skribentens egna. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Granskning: Influencers och spelreklam

Mer i ämnet