Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se hur det går till när SampeV2 och Heaton marknadsför olicensierade nätcasinon, och hör spelmissbruksforskaren Anders Håkansson om fenomenet. (Bilden är ett montage). Foto: Nicklas Larsson/SVT Grafik/Twitch

Så gör influencer-stjärnorna reklam för illegala nätcasinot

Uppdaterad
Publicerad

Två av Sveriges mest kända och prisbelönta spelinfluencers gör reklam för ett illegalt nätcasino – som saknar licens i Sverige.

Reklamen sprids genom timslånga livesändningar där profilerna själva spelar för sin publik, och genom reklamlänkar som de delar till sina tittare. Tillsammans har Heaton och SampeV2 över 1 miljon följare i sociala medier.

Det är jackpotrunda på det olicensierade nätcasinot BC Game, som Samuel ”SampeV2” Stronegger marknadsfört flera timmar i veckan på sitt populära Twitch-konto med nära 200 000 följare.

– Vilken färg kör vi? Gul? Jag kör gul!

Granskning: Influencers och spelreklam

På skärmen blinkar uppmaningar om att starta ett konto på casinot, med löften om tre gånger pengarna du sätter in som startbonus.

E-sportslegendar blev casinostreamer

8 av 10 av Sveriges mest populära Twitch-streamers marknadsför illegala nätcasinon för en stor publik, visar Kulturnyheternas granskning.

Emil ”Heaton” Christensen är flerfaldig världsmästare i Counter Strike och invald i e-sportens Hall of Fame. Idag marknadsför han BC Game för en svensk publik flera timmar i veckan.

– Det är asroligt. Jag älskar att göra det. Men snälla spela ansvarsfullt, säger Heaton i en av sina sändningar.

Samtidigt erbjuder han publiken att spela med honom och vinna priser. Flera av Heatons 123 000 följare nappar på erbjudandet.

Vill inte svara på frågor

På stödorganisationen Spelfriheten har man fått in flera samtal från hjälpsökande, som nämner spelreklamen på Twitch – och just Sampev2 och Heaton – som en inspirationskälla.

– Det här är utbrett och fler håller på med det. Men de här två har nämnts av hjälpsökande, berättar Allan Erdman på Spelfriheten.

Kulturnyheterna har sökt Sampe och Heaton i flera månaders tid för att fråga hur de ser på sitt ansvar. Vi har inte fått några svar, men kort före publicering händer något:

– Jag har tagit en paus från BC Game. Det kommer kanske ske lite då och då, men jag har fan tröttnat, för att vara ärlig, säger Samuel Stronegger plötsligt i en av sina sändningar.

Men i samma sändning, och de som följer, ägnar Sampe sig åt att i flera timmar göra reklam för en annan, casinoliknande sajt, där användare kan spela för pengar.

Kulturnyheterna har förgäves sökt Twitch och BC Game.

Spelreklam – vad säger lagen?

Det är olagligt för olicensierade nätcasinon att göra reklam i Sverige. Att marknadsföra dem bryter också mot spellagen, med risk för förbud, böter eller polisanmälan från Spelinspektionen.

Myndigheten säger till Kulturnyheterna att deras fokus ligger på casinoföretagen och på att stoppa otillåten spelreklam, de nöjer sig därför oftast med en varning för casinoinfluencers. I skrivande stund har de inga uppgifter om att en influencer tilldelats ett förbud eller böter för att ha främjat olicensierat spel.

Casinoverksamheter utan licens lyder inte under den svenska spellagen, som bland annat kräver att användare ska kunna stänga av sig själva från spel eller utvärdera sitt spelande. Samma sak gäller reglerna om maxgränser för insatser eller speltid, och kontroll av id för spel.

Åldersgränsen för att använda Twitch är 13 år, och plattformen domineras av unga män och pojkar födda på 90- och 00-talet. Denna publik är också särskilt sårbar för att utveckla spelmissbruk, enligt Socialstyrelsen och oberoende forskning.

Emil Christensen säger att 18 års åldersgräns gäller för spel i sina sändningar, medan Samuel Stronegger skriver ”18+” i sändningens titel. Men någon strikt kontroll av vem som kan ta del av innehållet finns inte. Minderåriga kan både se sändningarna och registrera ett konto på BC Game.

Twitch-stjärnorna och nätcasinot

Samuel ”SampeV2” Stronegger är en av Sveriges största influencers med en följarbas på över en miljon. Han utsågs till årets mäktigaste influencer 2022, och prisades som ”årets gaminginfluencer” samma år. Han är VD för mediebolaget V2 Company som gjorde ett resultat på 3,8 miljoner kronor förra året.

Emil ”Heaton” Christensen är flerfaldig världsmästare i Counter Strike och valdes in i e-sportens Hall of Fame 2016. Han är ambassadör och investerare i Charge, en ekonomisk plattform där influencers och e-sportare erbjuds hjälp med att hantera sin ekonomi. Han är även ambassadör för den ideella organisationen Aldrig Ensam, som jobbar mot psykisk ohälsa.

Nätcasinot BC Game är baserat i Curaçao, och saknar spellicens i Sverige. Det är därmed i strid med svensk lag för dem att vara verksamma i landet. Trots detta samarbetar de med en lång rad svenska Twitch-profiler, och marknadsförs nästan dagligen på plattformen genom svenska influencers.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Granskning: Influencers och spelreklam

Mer i ämnet