Vrilarnas återkomst heter konstnären Aia Jüdes utställning som pågår under Stockholm design week. Foto: SVT/Aia Jüdes

Svensk skog i modern skrud på Stockholm design week

Uppdaterad
Publicerad

Lysande skulpturer av pärlor och vrilar, och performance om kolonisationen av mars – allt handlar inte om möbler och bruksföremål på Stockholm design week. Utställarna som rör sig i gränslandet mellan design, hantverk och konst blir allt fler.

Vrilarnas återkomst – så heter konstnären Aia Jüdes utställning som pågår under Stockholm design week.

– Vrilar är en träknöl som växer på vissa träd där träfibrerna växer på olika håll vilket skapar ett jättestarkt virke som man har använt sedan vikingatiden. Men det bildar också jättecoola former som man kan jobba med, säger Aia Jüdes.

Att utställningen heter Vrilarna återkomst syftar inte på att vrilarna varit borta i egentlig mening, däremot kanske de hamnat i skymundan.

– Man kanske inte tänker så mycket på den här fula klumpen men den är helt fantistisk. För mig är det här som oslipade skogsdiamanter som med rätt touch kan börja glittra praktfullt och berätta om skogens hemligheter, säger Aia Jüdes.

Billack, sötvattenspärlor och mässing

På samma sätt som att det inte är helt självklart att visa vrilar under Stockholm design week så jobbar Aia Jüdes med kontraster i material. Hennes lysande skulpturer innehåller allt från svarvat trä till billack, sötvattenspärlor och mässing. För Jüdes är material- och färgclashen ett sätt att sprida intresse för hantverk hos yngre människor.

– Då kanske nya målgrupper tänker ”fan det här var ju ganska coolt”, säger hon.

Ytterligare en designer som rör sig i gränslandet för vad design egentligen är, är Cathrine Disney. Under designveckan är hon aktuell med ett performance som ifrågasätter kolonisationen av mars.

– De hävdar att det är mänsklighetens idé att kolonisera en annan planet men är det mänsklighetens idé eller är det ännu en mäktig vit mans idé? Och vad betyder det för resten av mänskligheten?, säger hon.

”Vill få bort tidigare hierarkier”

Enligt Kulturnyheternas konstkritiker Dennis Dahlqvist är den gränsöverskridande trenden något som blivit starkare och starkare under det senaste decenniet.

– När det gäller Aia Jüdes så är det ett gränsöverskridande mellan hantverk och industridesign och när det gäller Cathrine Disney så är det mellan konst och design. Disney gör ju ett performance och det är nåt vi vanligtvis förknippar med konst, säger han.

– I grund och botten handlar det om en maktrelation. Man vill få bort tidigare hierarkier att konst var finare än design och att industridesign var finare än hantverk så de här förskjutningarna är ganska maktpolitiska.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.