• Viktigt meddelande:

    Information om skogsbränder på flera platser i landet Läs mer

Förväntningarna är höga på Lagercrantz Millennium-uppföljare ”Det som inte dödar oss”. Foto: SVT Grafik/Magnus Liam Karlsson

Lagercrantz bakom Norstedts miljonvinst

Förra året blev en ekonomisk succé för Norstedts. Efter några år med förlustresultat kom ett år med stor vinst och det beror till stor del på framgångarna med David Lagercrantz Millenniumbok. Men även omfattande nedskärningar har bidragit till plussiffrorna.

I flera år har Norstedts verksamhet varit olönsam och 2014 gjorde förlagsgruppen en förlust på 32 miljoner kronor. Under 2015 bröts den nedåtgående spiralen och igår presenterades en vinst för 2015 på 37 miljoner kronor. Det finns flera förklaringar till att resultatet är nästan 70 miljoner kronor bättre än året innan.

– En stor del av framgången går att tillskriva David Lagercrantz och Millennium 4, men även andra böcker som E L James Grey har sålt mycket. En annan förklaring är att vi har sänkt kostnader, säger Otto Sjöberg, vd på Norstedts Förlagsgrupp.

Går runt även utan Lagercrantz

Förutom succén med David Lagercrantz bok som har sålt över 340.000 exemplar är de omfattande nedskärningarna en viktig förklaring. Runt 30 personer har fått lämna företaget och man har gjort sig av med lokaler som varit för kostsamma. Under förra året såldes också ”Ordbok” till Nationalencyklopedin.

Hade ni klarat er utan Lagercrantz försäljningssuccé?

– Även om vi inte hade haft Millennium 4, som var en fantastisk framgång, så hade vi klarat oss och gjort vinst, säger Otto Sjöberg. 

Vill kunna satsa på smal utgivning

Enligt Sjöberg har de kostnadsbesparingar som gjorts inom företaget bidragit till att de inte måste ha en ”blockbuster” likt Millennium för att göra vinst.

– Vi har gjort ett arbete med våra kostnader som gör att vi kan ha vinst även om vi inte har en fenomentitel.

– Det är viktigt för förlagsgruppen för då kan vi, och vågar vi, satsa på smal utgivning och kan bygga nya författarskap. Det är oerhört viktigt ur ett längre perspektiv, säger Otto Sjöberg.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Försäljningen av Norstedts

Mer i ämnet