Lokaljournalistik fattas i flera svenska kommuner. Foto: Anders Wiklund/TT

Coronakrisen slår mot mediebranschen – annonsintäkterna dyker

Uppdaterad
Publicerad

Oron för coronaviruset har satt kultur- och mediesverige i gungning. Flera mediekoncerner har redan nu sett stora tapp i annonsintäkter i samband med pandemin. Det visar en rundringning som Kulturnyheterna har gjort.

– Det finns risk för att vi kan behöva permittera journalister och därmed i praktiken dra ner på lokaljournalistiken när den behövs som mest, säger Mikael Nestius, affärschef vid Mittmedia.

Allt fler annonsörer drar ner på sin marknadsföring till följd av coronapandemin och redan nu ser flera svenska mediekoncerner effekterna i form av stora annonstapp.

– Vissa branscher avbokar allt, till exempel konferenser och resor. Det här kommer förstås fortsätta när folk slutar shoppa och gå på restaurang. Även om det inte är totalkatastrof ännu blir de kommande två månaderna supertuffa, säger Mikael Nestius, affärschef vid Mittmedia, där bland annat Gefle Dagblad, VLT och Östersunds-Posten ingår.

Coronaviruset och kulturen

Kan behöva göra nedskärningar

Annonsraset slår framför allt mot lokaljournalistiken som sedan flera år tillbaka kämpar med en ansträngd ekonomi. Utmaningen är framför allt minskade annonsintäkter. Enligt Institutet för mediestudier motsvarar annonstappet det totala mediestödet på 622 miljoner – varje år.

Även om situationen än så länge är under kontroll sätter coronakrisen ytterligare press på mediehusen.

– Några månader klarar vi, men om det håller i sig behöver vi vidta åtgärder i form av nedskärningar. Det finns risk för att vi till och med kan behöva permittera journalister och därmed i praktiken dra ner på lokaljournalistiken när den behövs som mest. Det skulle vara väldigt allvarligt, säger Mikael Nestius.

Även Lina Hedenström, vd för NTM, där bland annat Gotlands Allehanda, Uppsala nya tidning och Norran ingår, är bekymrad.

”Det handlar om betydande belopp”

– Bilhandlare skjuter upp planerade kampanjer, att köpa bil är ett stort beslut som inte många fattar nu. Matvarubutikerna drar ner på marknadsföringen eftersom de redan har ett stort tryck på kunder nu, och det är bara några exempel. Det handlar om betydande belopp, säger Lina Hedenström.

Hur ska ni prioritera vid eventuella nedskärningar?

– I möjligaste mån vill vi inte dra ner på redaktionerna även om det är en stor kostnad. Däremot kan vår kringverksamhet ta stryk, eventbolag, mäss- och resebyråverksamhet. Allt för att kunna freda våra reportrar. Vår kärnverksamhet är lokaljournalistiken och den kommer vara i fokus.

Trafikrekord

Coronapandemin gör sig påmind även inom Stampen media group, och enligt vd Johan Hansson har att lokalmedia en viktig roll att fylla i kristider, något som avspeglar sig i ökad betalningsvilja.

– Trafiken slår rekord nästan varje dag och vi får nya prenumeranter, men det kompenserar inte för de stora tappen på annonssidan som har accelererat den senaste veckan. Vi har en god likviditet och starka ägare i ryggen så vi är väl rustade för att hantera detta, men vi har det värsta framför oss, säger Johan Hansson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset och kulturen

Mer i ämnet