Med sina drygt 32,5 miljoner prenumeranter är Sveriges Youtube-superstjärna Felix ”Pewdiepie” Kjellberg ohotad etta när Google listar de Youtube-kanaler som växte mest under året. Det rapporterar Dagens media.
SVT Flows ”IJustWantToBeCool” och humorstjärnan Clara Henrys ”Claras life” tillhör andra växande kanaler. Faktum är att sju av tio på listan är svenska kanaler.
Parodier och jojk poppis
Google meddelar också att Volvos och Zlatan Ibrahimovics reklamfilm ”Made by Sweden” är det mest sedda svenska Youtube-klippet i år. Det visades över en miljon gånger innan det ens legat uppe i två dygn.
Tvåa på listan är den tidigare Idol-deltagaren Daniel Norberg med sin parodi på Melodifestivalen. På tredje plats ligger samen Jon Henriks tävlingsbidrag i Talang Sverige – ”Daniels jojk”.
Även Youtube-fenomen som ”First kiss” och Always-reklamen ”LikeAGirl” kniper platser på den svenska ”mest sedda”-listan.
Läskig hund mest delad
Internationellt sett är det en ”muterad jätte-spindel-hund” som trendat störst under året, skriver BBC. Det är en polsk filmmakare som klätt sin hund i spindeldräkt och filmat de skräckslagna reaktioner den utklädda hunden möter.
Klippet har visats över 114 miljoner gånger och var enligt Google den video som delades och diskuterades mest under 2014.