Foto: TT

De är populärast på Youtube

Uppdaterad
Publicerad

Bilreklam, datorspelkommentarer och en spindelklädd hund lockade flest tittare 2014, enligt Googles årliga topplistor.

Med sina drygt 32,5 miljoner prenumeranter är Sveriges Youtube-superstjärna Felix ”Pewdiepie” Kjellberg ohotad etta när Google listar de Youtube-kanaler som växte mest under året. Det rapporterar Dagens media.

SVT Flows ”IJustWantToBeCool” och humorstjärnan Clara Henrys ”Claras life” tillhör andra växande kanaler. Faktum är att sju av tio på listan är svenska kanaler.

Parodier och jojk poppis

Google meddelar också att Volvos och Zlatan Ibrahimovics reklamfilm ”Made by Sweden” är det mest sedda svenska Youtube-klippet i år. Det visades över en miljon gånger innan det ens legat uppe i två dygn.

Tvåa på listan är den tidigare Idol-deltagaren Daniel Norberg med sin parodi på Melodifestivalen. På tredje plats ligger samen Jon Henriks tävlingsbidrag i Talang Sverige – ”Daniels jojk”.

Även Youtube-fenomen som ”First kiss” och Always-reklamen ”LikeAGirl” kniper platser på den svenska ”mest sedda”-listan.

Läskig hund mest delad

Internationellt sett är det en ”muterad jätte-spindel-hund” som trendat störst under året, skriver BBC. Det är en polsk filmmakare som klätt sin hund i spindeldräkt och filmat de skräckslagna reaktioner den utklädda hunden möter.

Klippet har visats över 114 miljoner gånger och var enligt Google den video som delades och diskuterades mest under 2014.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.