Foto: TT

Coronastöd till medier: Nyhetstidningar ska dela på 150 miljoner

Uppdaterad
Publicerad

221 tidningar söker bidrag för annonsbortfall under coronakrisen. Det är såväl landets största som landets minsta nyhetstidningar, och pengarna fördelas efter deras storlek.

På måndagen gick ansökningstiden ut för den första omgången akuthjälp till svenska nyhetsmedier: en pott på 150 miljoner kronor för annonsbortfall under perioden april-juni. Stödet är reserverat för nyhetstidningar.

– Nyhetsmedierna har drabbats hårt av pandemin som påskyndat branschens tapp av annonsintäkter. Vi jobbar för högtryck för att hantera ansökningarna så fort som möjligt, säger Charlotte Ingvar-Nilsson, generaldirektör vid Myndigheten för press-, radio och TV.

Störst får mest

Pengarna kommer att fördelas efter upplagans storlek, så det kommer inte att bli en uppslitande debatt om prioriteringar och behov som i fallet med stödet till kulturskapare. Här är det är redan på förhand klart att störst kommer att få mest, dock högst 10 miljoner per tidning. 

Och de största finns bland de sökande: båda kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen, stora morgontidningar som Svenska Dagbladet, Sydsvenskan, Göteborgsposten, Uppsala Nya Tidning, Dagens Industri och olika grupper av lokaltidningar. 

Dagens Nyheter har inte sökt stödet. 

Ytterligare stöd kommer att kunna sökas

Bland de större, traditionella lokaltidningsgrupperna är Bonnier News Local störst och de söker stöd till 26 olika tidningar. Mitt i söker för 19 titlar, Hall Media för 14 titlar och NWT Media för 12 olika lokaltidningar. Bland entidningsföretagen finns Travronden och Dagen.

Regeringen också beslutat om ytterligare ett, större och bredare krisstöd till nyhetsmedier på 500 miljoner. Det kommer att kunna sökas av alla nyhetsmedier – TV, radio, online, tidning – och kallas ”redaktionsstöd”, en ny term inom mediestödet. 

För redaktionsstödet har ansökningstiden inte börjat. I regeringens beslut anges bara att det ska gå till redaktioner som har behov av stöd för sin redaktionella verksamhet. Det blir en uppgift för Myndigheten för press-, radio och TV att utforma fördelningen av redaktionsstödets halvmiljard.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.