Kultur- och idrottsminister Amanda Lind (MP) vid en pressträff tidigare i år. Foto: Henrik Montgomery/TT

Klart med 500 miljoner till nyhetsmedier

Uppdaterad
Publicerad

Det tidigare krisstödet på 150 miljoner är inte fördelat ännu. Idag klubbade regeringen ytterligare en halv miljard i nödhjälp till nyhetsmedia.

Förslaget fanns med i en extra ändringsbudet i maj. Sedan EU-kommissionen över sommaren godkänt regeringens förslag till 500 miljoner kronor i coronastöd till nyhetsmedier har regeringen har på torsdagen klubbat igenom det.

Brett fält

Det nya stödet kallas redaktionsstöd, till skillnad från de tidigare formerna av mediestöd (drifts-, distributions-, utvecklings- och vita fläckar-stöd). Stödet riktas till nyhetsmedier och ska användas för den redaktionella verksamheten.

Det kan sökas av dagspress, gratistidningar, webbaserade medier och nyhetsverksamhet i radio- och tv-kanaler, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

Fältet för sökande är alltså mycket brett och skulle enligt den information som hittills presenterats kunna spänna från TV4:s Nyheter och landets allra största tidningar till lokala nyhetssajter. Det enda kriterium som angetts är ”behov av ekonomiskt stöd” till följd av annonsbortfall.

Myndigheten prioriterar

Om efterfrågan på stöd skulle visa sig större än tillgången och prioriteringar måste göras bland de sökande är det en uppgift för Myndigheten för press, radio och TV (MPRT) som handlägger stödet att sätta upp sådana regler.

Det tidigare beslutade extra distributionsstödet på 150 miljoner kronor för annonsbortfall på grund av corona har ansökningstid till den 10 augusti och den fördelningen har alltså inte påbörjats.

MPRT skriver i ett mail till Kulturnyheterna att de eventuella nya regler som behövs för att fördela krispengarna är under utarbetande.

Redaktionsstödet träder i kraft den 13 augusti.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer