Under repetitionerna av Melodifestivalen i torsdags klev De vet du upp på scenen i t-shirts med en hyllning till konkurrenten Charlotte Perrelli. De svarta tröjorna pryddes av Perrellis namn i en modifierad version det italienska däckföretaget Pirellis logga.
Under fredagens publikrepetition var tröjorna utbytta efter tillsägelser från SVT. Enligt SVT:s regler får ingen reklam synas eller höras i tv. Men än har kvartetten inte bestämt om de ska använda dem i lördagens direktsändning.
– Vi får se. Jag tror att SVT blev lite sura. De blev lite oroligt eftersom det är en omgjord logga, säger Christopher Martland.
– Det blev lite snack. Det är ju inte en logga men de blev lite ställda. Det är ju en skojgrej, säger Johan Gunterberg.
Har inte förbjudits
Blev ni förbjudna att använda dem i sändning?
– Nej, men man kände stämningen, och så stod det väl något i någon tidning. Men vi läste inte det
De vet du ser trycket som en hyllning till Charlotte Perrelli.
– Vi ville visa upp kärleken till Perrelli. Hon är drottningen av Melodifestivalen. Vi älskar henne och vi kände att vi ville sprida lite glädje. Det är många som hatar. Hennes son blev jätteglad, han tyckte det var superfett, säger Johan Gunterberg.
Förra året fick SVT betala 100.000 kronor efter att Samir Badran, ena delen av duon Samir & Viktor, burit en tröja med reklamtryck. Han hade en annan tröja när framträdandet började, men bytte under låtens gång.