Luis Fonsi och Daddy Yankee Foto: Lynne Sladky/ TT

”Despacito” mest streamade låten genom tiderna

Uppdaterad
Publicerad

Luis Fonsi och Daddy Yankees låt ”Despacito” blev en stor succé genom samarbetet med Justin Bieber. Nu är den världens mest streamade låt genom tiderna. Senast en spanskspråkig låt blev så stor var 1996.

Den svängiga sommarplågan har slagit nytt rekord. Enligt skivbolaget Universal har den spelats över 4,6 miljarder gånger världen över via diverse streamingtjänster. Reaggeton-hiten har dessutom toppat Billboard-listan i tio veckor.

Uppsving för spanskspråkig musik

Puertoricanen Luis Fonsi och Daddy Yankees reggaetonlåt ”Despacito” nådde helt nya höjder när Justin Bieber hoppade in i en remix av låten. Och nu har den alltså slagit rekordet, som tidigare innehades av en annan Bieber-låt: ”Sorry” med 4,3 miljarder lyssningar.

Den spanska musiken har i och med detta fått ett nytt uppsving – faktum är att Despacito är den första (mestaldes) spanskspråkiga låt att toppa listorna på över 20 år. Senast det hände var 1996 med sommarplågan “Macarena” av Los Del Rio.

Gemensamt för båda hitlåtarna är att de är remix-versioner. Det som troligen gjorde ”Despacito” till en global succé var just Biebers inblandning.

Språksvårigheter

Men frågan är hur bra popstjärnan själv kan låten. När han var i Sverige på Summerburst valde han att inte sjunga hitlåten alls och sa ”Jag kan den inte”, vilket ledde till att ett av fansen kastade en vattenflaska mot honom. Lyckligtvis blev ingen skadad.

Kanske valde Bieber bort låten för att han tidigare misslyckats med texten. I den inspelade versionen av låten sjunger Justin Bieber på spanska, men i framträdanden har det gått sådär. Popstjärnan sjöng vid ett framträdande bara ”bla bla bla”.

Vid ett annat förvärrade han situationen med att sjunga: “jag kan inte texten så jag säger dorito och jag åt en burrito, jag vill bara ha en burrito”, något som väckte en hel del kritik hos fans som menade att det var nonchalant.

Kritiken märktes inte minst när Spotify försökte dubba Justin Bieber till ”latino kung” i en reklamannons. Streamingjätten drog tillbaka reklamen efter negativa reaktioner på sociala medier.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.