Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Så kartlägger företagen din smak

Hugo Liu.

Vår smak gällande mode, musik och konst har blivit mindre klassbunden med tiden, och är numera högintressant för företag som tävlar om att kartlägga dig och vad du gillar. Det säger Hugo Liu, en av USA:s främsta dataanalytiker.

– Numera är vi på väg bort från begreppen god och dålig smak, vilket underlättas av att musik och film är lättillgängligt för alla. Det är fantastiskt, säger den amerikanske dataanalytikern Hugo Liu som är på Sverigebesök.

Han är en av USA:s främsta analytiker av konsumtionsmönster och smak. Under 10 år har han arbetat på nätauktions- och shoppingsajten Ebay och på webbföretaget Hunch, där användarna kan svara på frågor och sedan få förslag på kläder, böcker, musik, restauranger och resmål som de troligen kommer att tycka om.

– Smak är ett helt system av det du älskar och hatar. Det påverkas av din personlighet, barndom, utbildning och upplevelser, säger Hugo Liu.

Ruccola-ätare är liberala

Hugo Liu och hans kollegor har skapat kartor av smaksamband genom att samköra stora mängder av data, så kallad ”big data”.

De har till exempel kommit fram till att personer som väljer ruccola statistiskt sett är mer liberala än de som väljer isbergssallad. Den som gillar söta viner lyssnar hellre på No Doubt och klär sig i Oscar de la Renta än den som gillar torra viner – då klär man sig hellre i en designer som Michael Kors och lyssnar på Talking Heads.

I dag skapar företag algoritmer som läser av vårt beteende på nätet och sedan styr oss mot olika reklambudskap, personer eller utbud. Att samla in stora datamängder för att dra slutsatser om konsumenten är vanligt. De flesta som varit inne i en onlinebutik känner nog igen formuleringar som ”Du kanske också gillar...” eller ”Andra tittade på...”.

”Hjälp att få bort bruset”

– Vi lever i ett ständigt brus av budskap som bombarderar oss. Företagen kan skapa ett mer engagerande innehåll i sina budskap om de filtrerar bort sånt som konsumenten uppenbarligen inte gillar. Men många oroas just över hur den moderna människan verkar leva mer och mer av sitt liv i en bubbla, där filtreringen av information gör att det som utmanar eller provocerar försvinner ur synfältet, säger Hugo Liu. 

Passiva konsumenter?

Även om Hugo Liu anser att allmänheten behöver förhålla sig kritisk till ”big data”, ser han ingen risk för att vi blir mer passiva om andra väljer åt oss – tvärtom.

– Jag vill att konsumenterna ska bli mer aktiva och jag ser smak som ett sätt att ge sig själv makt. Förr definierades vi av snäva val. I dag kan vi själva klä oss i ett hopkok av varumärken utifrån olika medier. Visst, det är lite konsumistiskt, men vi har större möjligheter att upptäcka oss själva, säger han.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer