Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Musikjournalisten om gamla låtar som får nytt liv genom tv-serier. Foto: Kenneth Thorén KTH/Netflix/TT

Efter Kate Bushs succé – därför slår gamla låtar på nytt

Uppdaterad
Publicerad

Kate Bushs 37 år gamla låt ”Running up that hill (a deal with god)” har tagit sig in på topplistor runtom i världen efter att den var med i nya säsongen av ”Stranger things”. Men det är inte den första låten som fått en renässans decennier efter att den först släpptes.

Etta på Englandslistan, topp fem i USA och över 270 miljoner lyssningar på Spotify. Kate Bushs succé är helt exceptionell, enligt musikjournalisten Magnus Broni. Och låtens stora framgångar beror på tv-serien ”Stranger things”.

– Det finns väldigt många låtar från 1985 som är väldigt mycket större, och innan den var med i serien var det absolut inte ens Kate Bushs mest streamade låt på Spotify. Men i och med serien så exploderade det, säger han.

Kate Bush uttrycker själv förvåning över framgångarna i en intervju med BBC Radio 4:

– Jag trodde att spåret skulle få lite uppmärksamhet. Men jag hade aldrig föreställt mig att det skulle bli något liknande.

”Har blivit en evergreen”

Det är inte första gången en gammal låt gör succé på nytt tack vare att den är med i tv eller film. 2007 fick de amerikanska arenarockarna Journey en hit med ”Don't stop believin'”, som ursprungligen släpptes 1981, efter att den ackompanjerade maffia-serien ”Sopranos” slutscen.

– Helt plötsligt blev det den givna finallåten, vare sig det handlar om en cool klubb eller en bröllopsfest. Det har blivit en evergreen och det hade inte hänt utan ”Sopranos”, säger Magnus Broni.

Även Queens uppenbarligen odödliga rock-epos ”Bohemian rhapsody” har nått Billboards hot 100-lista hela tre gånger. Dels när den släpptes som singel 1975, sedan när den var med i hårdrockskomedin ”Waynes world” 1992 och återigen när Freddie Mercury-filmen ”Bohemian rhapsody” kom 2018.

– Den har egentligen aldrig helt försvunnit, men den hittar en ny generation genom filmerna, säger Magnus Broni.

Stort mått av kvalitet

I Sverige kan man se tv-effekten på Ted Gärdestads ”Jag ska fånga en ängel” från 1973. Den ligger trea på Sverigetopplistan och har blivit stor på TikTok efter att den var med i Netflix-serien ”Clark”.

Finns det något som förenar låtarna utöver att de boostats av att ha varit med i tv eller film?

– Generellt så har de en viktig plats i filmen eller serien och det är bra låtar, vad nu det är... men det finns ett stort mått av kvalitet, säger Magnus Broni.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer