• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Bollnäs och Freluga, Bollnäs kommun, Gävleborgs län. Vattnet hos vattenbolaget HelsingeVatten är otjänligt. Boenden i området uppmanas att koka vattnet före förtäring. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Gävleborg.

Efter Viaplays börsras – hur mår den svenska streamingmarknaden?

Uppdaterad
Publicerad

Det har varit en svart vecka för Viaplay på börsen och nu spekuleras det i om den svenska strömningsmarknaden börjar bli mättad – i alla fall när det gäller sport. Men trots att det på vissa håll ser mörkt ut så råder faktiskt tillväxt fortfarande, enligt Marie Nilsson, vd på analysföretaget Mediavision.

Enligt branschkännare och ekonomer har en internationell satsning och dyra sporträttigheter i kombination med högre pris och ny delningspolicy lett till den kris Viaplay befinner sig i nu.

I måndags rasade Viaplay med 60 procent på börsen och i veckan har bolaget vinstvarnat och vd:n har lämnat sin tjänst. Dagens Industri spekulerar i om Sverige kanske är för litet för att lokala strömningstjänster som CMore och Viaplay ska få plats på samma marknad och slåss om samma dyra rättigheter.

Varför går det så dåligt?

Marie Nilsson, vd på Mediavision, vill inte uttala sig specifikt om Viaplay, men säger att branschen genomgår ekonomiskt svåra tider generellt.

– Om man ska köpa innehåll som ett svenskt bolag, så köper man oftast i dollar och dollarkursen i förhållande till svenska kronan har ju också kommit att bli allt mer av ett bekymmer eftersom den svenska kronan har gått i botten, säger hon.

Tillväxt råder

Tittarbeteendet har förändrats efter att pandemin klingat av, men enligt Marie Nilsson råder fortfarande tillväxt på strömningsmarknaden och kundunderlaget har ännu inte klingat av. Däremot har publiken lärt sig att vara ”otrogna” efter behov.

– Till exempel när en fotbollsliga tar slut som nu i början på juni, då hoppar man av det här jättedyra abonnemanget. Det finns ingen anledning att betala kanske över 800 kronor utan då går man ner till ett annat, billigare abbonnemang. Vi som konsumenter har under de här åren mognat i takt med att ekonomin blivit sämre och har lärt oss hur lätt det är att hoppa in och ut.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.