Foto: TT

Enkät: skådespelare och regissörer om filmsex efter #metoo

Uppdaterad
Publicerad

Vad behövs för att göra en trovärdig och sexig sexscen? Skådespelaruppropet #tystnadtagning var det första i Sverige under #metoohösten 2017 och det har spekulerats i hur det har påverkat film- och teatervärlden. Kulturnyheterna frågade en grupp skådespelare och regissörer om det finns ett före och ett efter #metoo, när det handlar om filmsex.

Ronnie Sandahl, regissör

Regissören Ronnie Sandahl Foto: Anders Wiklund/TT

Vad krävs för att göra en bra sexscen?

– Att man konstnärligt behandlar den exakt som alla andra scener, men att man arbetsmiljömässigt inte gör det. Det innebär att även sexscener ska ha samma sanningskrav på sig som andra scener och samma förmåga att driva berättelsen framåt. Samtidigt kan man som arbetsledare inte blunda för skådespelarnas utsatthet i sexscener. Att klä av människor i bild är ett stort ansvar att förvalta.

Har #metoo påverkat hur du som regissör ser på inspelning av sexscener?

– Egentligen inte. Ju närmare man står sina skådespelare desto enklare är det som regissör att förstå utsattheten i yrket, som inte direkt blir mindre påtaglig när det kommer till sexscener.

– Personligen har jag alltid tyckt att sexscener är absurt underutnyttjade filmiskt, trots att man ser dem i var och varannan film. Sexscener erbjuder egentligen väldigt stora möjligheter att berätta om sina karaktärer.

Tror du att branschen kommer att förändras efter #metoo?

– Jag hoppas innerligt att metoo markerar slutet för alla tafsande småpåvar. Uppropen hakar ju i ett jämställdhetsarbete som Svenska Filminsitutet och delar av branschen drivit hårt i många år. Det är mycket fler kvinnor i nyckelpositioner idag, än när jag kom in i filmbranschen för tio år sen. Det finns fortfarande problem, förstås, men viss utveckling har nog ändå skett under de här åren.

Hur tror du att man kan gå tillväga för att åstadkomma förändring?

– Effektivast är väl att finansiärer ställer tydliga krav kring filmproduktioners arbetsmiljö. Det måste kosta för bolag att inte sköta sig. Sen underlättar det ju förstås om fler kvinnor har ledande positioner.

Helena Bergström, skådespelare och regissör

Skådespelaren och regissören Helena Bergström Foto: Claudio Bresciani/TT

Har du någon gång gjort en sexscen på film, tv eller teaterscenen?

– Ja.

Hur upplevde du det?

– Det är först och främst ett jobb som alla andra. Är det nödvändigt för filmen så gör man det. Sexscener är det mest osexiga som finns att göra.

Vad tycker du om sex på film och tv generellt – är det trovärdigt?

– Om det för historien vidare har det en poäng, men man kan ju göra det på så många olika sätt. Berättar det någonting? Om inte, är det fullständigt meningslöst.

Hur borde det se ut, finns det för lite eller för mycket av någonting?

– Svårt att säga, jag tänker på filmscener med kameror som smeker längst med hela kroppen, vad berättar det egentligen? Även filmsexscener som är romantiserande vill jag bara spola vidare i, det är ofta skämskuddekänsla i det.

Tror du att #metoo kommer att påverka hur inspelningar av sexscener går till?

– Jag tror att det har haft påverkan, det handlar mycket om medvetenhet i det man berättar och ur vems perspektiv.

– Den manliga blicken är ofta utan reflektion, under alla år har det ju inte behövts någon, den har varit norm. Det är de perspektiven som behövs vridas och vändas på. Men det är redan en stor skillnad och en extrem medvetenhet nu, men det kommer ta tid att förändra.

Aleksa Lundberg, skådespelare

Har du någon gång gjort en sexscen på film, tv eller teaterscenen?

– Ja, på teater.

Hur upplevde du det?

– Det är väldigt utlämnande såklart, men samtidigt är det en del av jobbet, så man tänker inte så mycket på det när man är helt uppe i det. Oavsett om det har varit tryggt eller inte kan man känna att man har lämnat ut sig för mycket och drabbas av skamkänslor i efterhand.

Vad tycker du om sex på film och tv generellt – är det trovärdigt?

– Ofta kan det vara väldigt naturnära, bakåt sett har det ju varit mer heteronormativt och ibland rent ut sagt kvinnoförnedrande, men nu på senare har det blivit bättre. Ett exempel på det är Någonting måste gå sönder, där jag tycker att sexscenerna är fantastiska. Det blir allt vanligare att skildra hur verkligheten faktiskt ser ut och inte någon romantiserad bild av sex.

Hur borde det se ut? Finns det för lite eller för mycket av någonting?

– Jag skulle vilja se mycket mer variation av kroppar, till exempel transpersoner eller andra typer av kroppar som möts. Idag är vi fortfarande väldigt inne på smalhetsnormer och snygghetsnormer, det vore fint om det vore någonting som man kunde känna igen sig i, någonting som varken är fult eller vackert, det bara är.

Tror du att #metoo kommer att påverka hur inspelningar av sexscener går till?

– Jag hoppas innerligt det. Det märks i branschen att det är någonting på gång. Vi har tagit ett avgörande steg som vi inte kan ta tillbaka. Vi måste fortsätta lyfta de här frågorna och prata om det här för att motverka de hör strukturerna.

– De kommer ju hänga med ett bra tag till, eftersom det är det vi kommer ifrån. Men jag tror absolut att metoo redan har påverkat och kommer att fortsätta påverka.

Bahar Pars, skådespelare och regissör

Skådespelaren Bahar Pars Foto: Henrik Montgomery/TT

Har du någon gång gjort en sexscen på film/tv/teaterscenen?

– Jag har gjort intima scener, men inte riktiga sexscener.

Hur upplevde du det?

– Obekvämt och inte så lustfyllt.

Vad tycker du om sex på film och tv generellt – är det trovärdigt?

– Ofta så behövs inte de scenerna, det handlar vanligtvis om affekt och kanske en vilja att chockera. Men oftast behövs de inte. Som jag ser det och är uppväxt med att se på det, så innebär sexscener oftast att kvinnan objektifieras, det tycker jag inte är trovärdigt.

Hur borde det se ut? Finns det för lite eller för mycket av någonting?

– Jag tycker absolut att intima scener ska få finnas, om de tillfogar berättelsen och scenen något. Det finns massor av sätt att göra det på, ofta så är de som visas väldigt endimensionellt. Jag skulle vilja se lite mer variation, och kanske inte scener som är gjorda för att chockera, utan scener som betyder någonting för berättelsen.

Tror du att #metoo kommer att påverka hur inspelningar av sexscener går till?

– Absolut ja. Jag tror att samtalen tas upp och att det kommer vara mycket mer till kvinnornas fördel. Det finns en helt annan sorts uppbackning nu, om man exempelvis inte vill göra en sexscen, så ska man inte känna sig tvingad. Jag tror att det är helt annat samtal runt det här nu.

Lo Kauppi, skådespelare och regissör

Har du någon gång gjort en sexscen på film, tv eller teaterscenen?

– Ja, men jag har nog varit mer ett undantag, så det speglar inte direkt hur det brukar vara.

Hur upplevde du det?

– Jag haft full kontroll och det har oftast handlat om komedier, så det har gått bra.

Vad tycker du om sex på film och tv generellt – är det trovärdigt?

– Tanken är väl att man ska bli upphetsad, jag får bara ångest av sex på film och TV. Kvinnorna är otrovärdigt perfekta, och dessutom alldeles för ofta redan döda iklädda någon negligé. I stället för att bli kåt sitter jag och tänker på träning och bantning eller hur ful jag känner mig.

Hur borde det se ut? Finns det för lite eller för mycket av någonting?

– Personligen tycker jag alldeles för lite snygga unga män i sexualiserade poser och för lite äldre kvinnokroppar, som de faktiskt ser ut. Generellt fler hudfärger och fler typer av sexualitet är välkommet att det finns mer av. Det är ibland som att filmskapare inte fattar vilka som är deras publik, minst hälften är ju kvinnor i olika former.

Tror du att #metoo kommer att påverka hur inspelningar av sexscener går till?

– Ja absolut, alla de vittnesmål vi förmedlade i #tystnadtagning gör extrem skillnad. Nu vet alla att de inte kan bete sig hur som helst, för vi berättar och vi är många.

– Män inom film borde titta lite på vad kvinnor går i gång på. Kanske kan de ta inspiration av kvinnliga porrfilmsskapare men framförallt bör de kolla med kvinnorna i teamet. Ge kvinnorna kontroll över sexscenerna. Om man är manlig regissör och fotograf så kanske man kan våga ta ledigt den dagen kanske?

Har sex på film förändrats?

– Ja, intelligenta filmare gör på ett nytt sätt. Bemötandet mot oss som kvinnor i branschen har förändrats. Vi kan påverka exempelvis casting som kollektiv, nu när även producenter faktiskt kan få reda på vilka som beter sig illa.

Fanni Metelius, regissör och skådespelare

Regissören och skådespelaren Fanni Metelius Foto: Knut Koivisto

Vad krävs för att göra en bra sexscen?

– En regissör som är modig och manusförfattare och fotograf som vågar vara öppna med sina egna begär. Bra stämning på inspelningen, och trygga skådespelare.  Jag jobbar alltid med tydliga koreografier, precis som i slagsmålsscener, för att just undvika alla typer av missförstånd och gränsöverskridningar.

– Som regissör älskar jag att göra sexscener, just för att jag brinner för att skapa nya bilder och berätta ur nya perspektiv. I min film Hjärtat spelar jag själv huvudrollen, så jag har regisserat mina egna sexscener. Det har känts väldigt utvecklande och frigörande.

Har #metoo påverkat hur du som regissör ser på inspelning av sexscener?

– Nej, jag hade tänkt på det innan. Jag tror att många kvinnor har gjort det.

Tror du att branschen kommer att förändras efter #metoo?

– Jag upplever att det har kommit fler perspektiv, speciellt i tv-serier, och att jag i dem har sett lite nya bilder. Jag hoppas verkligen att själva könsrollerna också förändras, vem som är aktiv eller passiv och vems lust som får bestämma. Jag tror att kvinnliga skådespelare har fått en tyngre position i branschen efter uppropen, att deras röster fått en större tyngd.

Hur tror du att man kan gå tillväga för att åstadkomma förändring?

– Metoo är ett tydligt exempel på att man är starkare som kollektiv än ensam. Jag tror på alla typer av dialog och grupper, att det är bra att gå ihop för att uppnå långsiktiga mål.

– När det gäller enskilda regissörer så upplever jag att begränsningarna kanske sitter mest i deras egen hjärna. Men sedan behövs det ju finansiärer, producenter och konsulenter som förstår vad en vill åstadkomma, eller som har förtroende och förstår att dom inte förstår.

SVT Kulturs Edit har gjort ett helt program om filmsex. ”Kan Isabelle göra en sexig sexscen” finns att se på SVT play här. Programledaren och sexologen Isabelle Wahlf ställer sig frågan varför filmsex ofta är så osexigt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.