Svenskt innehåll regerar i Sverige, både när det gäller videoklipp och musik.
Mauri Hermundsson, kanske mest känd som ”Mustiga Mauri”, toppar listan på Youtube. Med sin video där en sexåring byter kost med Sveriges starkaste man samlade han på sig 2,2 miljoner visningar under 2022. Även två parodier av Melodifestivalen, den ena gjord av ”Samtheman” och den andra av Daniel och Emil Norberg, slog sig in på listan.
– Det är en väldigt intressant blandning. Det som är gemensamt för allt det här är att det är ”feelgood” content och jag tänker att människor behöver det efter vad som varit ett tufft år, säger Natasha Azarmi, musikjournalist på Aftonbladet.
Internationella videor som tog sig in på listan är bland annat Dr dres, Snoop Doggs och Eminems framträdande under halvtidsshowen på Superbowl 2022, som landade på tredje plats. Och örfilen som Will Smith gav Chris Rock ekade inte bara på Dolby Theatre under Oscarsgalan – utan även på Youtube. På sjunde plats kom klippet.
Epadunk klättrar snabbt
Vad gäller svenskarnas musikvanor hittar vi en växande genre, nämligen Epadunk. Falubandet ”Bolaget” toppar Spotifys sammanställning med sin låt ”Kan inte gå” som fått över 30 miljoner lyssningar.
– Det här är epadunk och ”Bolaget” står i absolut framkant så det är intressant att se. Vi får se hur genrens framtid ser ut, säger Natasha Azarmi.
På topp tio-listan finns ytterligare fem svenska låtar, bland annat ”Din låt” av Victor Leksell och Einár, Miss Li med låten ”X” och Cornelia Jakobs mellovinnare ”Hold me closer”.
Se några av klippen och hör Azarmis analys i klippet ovan.
Se hela listan i faktarutan nedan.