Färre prenumeranter på nättidningar och mindre annonsintäkter till tryckt media. Så har pandemin påverkat nordens nyhetsmedier Foto: TT

Färre annonsörer men fler prenumeranter för de nordiska medierna

Uppdaterad
Publicerad

Coronapandemin har haft en kraftig påverkan på de nordiska nyhetsmedierna. Samtidigt som annonsintäkterna gjort ett stort fall kan flera av de nordiska medieföretagen rapportera en rekordhög ökning av sålda prenumerationer, detta visar en ny undersökning från Nordicom vid Göteborgs Universitet.

På uppdrag av nordiska ministerrådet har Nordicom vid Göteborgs Universitet undersökt coronapandemins effekter på de privata nyhetsmedierna under 2020.

Resultatet av undersökningen var att man bland annat kunde se en kraftig minskning av annonsintäkterna. Framför allt bland de tryckta tidningarna i Sverige, Danmark, Finland och Norge där intäkterna minskade med nästan 25 procent, eller 290 miljoner euro.

Internet tar över

I undersökningen kunde man också se att reklamintäkterna för nyhetssidor på nätet höll sig stabil. I tre av fyra länder ökade faktiskt intäkterna en aning. Samtidigt kunde man också se en markant ökning för alla typer av nyhetsmedier. Framför allt de på nätet.

Det ökade nyhetsintresset har också medfört att fler hushåll väljer att betala för digitala nyheter i större utsträckning.

– De professionella nyhetsmedierna har spelat en viktig roll i pandemin. Både för att sprida information och för att granska de politiska besluten, säger Ida Willig, professor vid Roskilde universitet och en av redaktörerna bakom rapporten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.