Spider-Man, Ni No Kuni II och Far Cry 5 är några av spelvårens höjdpunkter. Foto: Insomniac/Bandai Namco/Ubisoft

Fem höjdpunkter ur spelvåren

Uppdaterad
Publicerad

Efter ett 2017 med överraskningar, succéer och besvikelser tar ett nytt spelår sin början. Kulturnyheternas spelredaktör Joachim Sundell väljer några av sina förhandsfavoriter ur ett år som ser ut att kunna bli minst lika starkt som sin föregångare.

Ni No Kuni II: Revenant Kingdom – 23 mars

Nino no kuni II ser ut att fånga känslan av Studio Ghiblis magiska animévärldar. Foto: Bandai Namco

Tänk dig en spelbar version av anime-klassikern Spirited Away. Den första delen av denna kritikerrosade spelserie var ett samarbete med animeveteranerna på Studio Ghibli. Även om den legendariska studion inte är direkt inblandad i uppföljaren Ni No Kuni II, jobbar två av studions tongivande designers vidare med serien, och spelet håller fast vid samma fantastiska tecknade stil.

Jag hoppas på ännu ett japansk rollspelsmästerverk efter 2017 års enastående Persona 5.

God of war – release våren 2018 (?)

Spelserien som gav ”ultravåld under antiken” ett ansikte har bytt spår helt 2018. God of war 4 lämnar den föregående trilogins berättelse om en man som hämnas på gudarna under antikens Grekland (på extremt våldsamma sätt).

Istället har man placerat huvudpersonen Kratos i en nordiskt mytologisk vildmark, där han försöker lära sin unge son att överleva. Har man snott idén från The last of us? Absolut, men vad jag sett hittills ser mer än lovande ut, även om releasedatumet är mer tidsoptimistiskt än SJ. Räkna med förseningar.

Far Cry 5 – 27 mars

Far Cry 5:s mörka, politiska undertoner har gjort spelet kontroversiellt på förhand i ett USA präglat av politisk splittring. Foto: Ubisoft

Oavsett hur själva spelet blir har Far Cry redan lyckats bli en snackis i spelvärlden. Handlingen följer den fanatiske predikanten Joseph Seed när han förvandlar en stad i Montana till ett fascist-religiöst terrorvälde, och har setts som en politisk kommentar om samtidens USA av spelutvecklaren Ubisoft (som bestämt förnekar detta).

Jag har haft mycket kul med Far Cry-serien, men känner inte riktigt att spelen lyckats nå hela vägen fram till toppbetyg. Jag hoppas att del fem lever upp till sin potential.

Spider-Man – release våren 2018

Batman: Arkham Asylum från 2009 var första gången ett superhjältespel gjordes rätt: popkulturellt, spektakulärt, en känsla av att spela en serietidning. Nu ser plattformsmästarna på Insomniac (Ratchet & Clank, Sunset Overdrive) ut att göra ännu en klassisk superhjälte rättvisa i spelform.

Hajpen inför Spider-Man är större än vad som brukar vara hälsosamt, men å andra sidan ser scenerna i trailern, där Spindelmannen svingar sig fram mellan Manhattans skyskrapor, ut som en barndomsdröm som uppfylls.

Fe – release våren 2018

Den rävliknande figuren Fe sjunger sig fram genom mystiska skogar i svenska indiespelet Fe. Foto: Zoink/EA

Svenska indiestudion Zoink står för vårens mest säregna och stämningsfulla spelkoncept. I Fe spelar du som en liten rävunge som sjunger sig fram genom en metallisk, purpurskimrande trollskog.

Din skönsjungande valp måste (med sång) övertyga skogens varelser att försvara sig mot ett yttre hot, och den intuitiva spelmekaniken och melankoliska stämningen för tankarna till Journey och Zelda. Stora skor att fylla, men förhoppningsvis blir detta ett finstämt och emotionellt äventyr.  

Klassikerna går igen

I vår kommer också flera spelklassiker i remaster-versioner. Den som missat rollspelspärlan Secret of Mana (1992), inflytelserika scifi-dystopin System Shock (1994) eller den melankoliska magin i Shadow of the colossus (2006) får nu chansen på nytt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.