Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

”Factory girl” vill både utmana normen och ha den kvar

”Factory girl” är Egyptens Oscarsbidrag 2015 och har skapat stor kontrovers i hemlandet. I helgen har filmen om en ungs kvinnas sexuella frigörelse svensk premiär. Kulturnyheterna träffar regissören Mohamed Khan.

Filmen är en romantisk berättelse om fabriksflickan Hiyam som förälskar sig i fabrikens nya direktör.

Hon vill ta det första steget, något som är dömt att misslyckas i den patriarkala miljön som hon lever i. I stället för den traditionella kärleksberättelsen övergår filmen snabbt till en ung kvinnas kamp för frigörelse och sin rätt att älska, efter en frimodg kyss som fördöms av en konservativ omgivning.

– En flicka har rätt att drömma och att älska, men hennes känslor accepteras inte av samhället, säger filmens regissör Mohamed Khan.

Veteran med kvinnofokus

Mohamed Khan är en veteran med 24 långfilmer i sin portfölj, flera av dem med en kvinna i huvudrollen. I Factory Girl spelas den av Kuwait-födda Yasmin Raeis, som vunnit flera priser för sin rolltolkning.Hon menar att kärlek och längtan är universella känslor.

– Att man måste leva, älska, falla och stå på benen igen: De är gemensamma för oss alla i alla tider och på alla språk, oavsett medborgarskap.

Men att öppet visa sin kärlek går inte riktigt för sig i ett samhälle som inte tolererar självständiga kvinnor. I ”Factory girl” får Hiyam hela samhället emot sig, inklusive sin egen familj. Det sprids rykten, hon kallas lösaktig, men låter sig inte knäckas.

– Hennes styrka är att hon älskar livet och låter sig inte kuvas. Hon fortsätter trots alla svårigheter, säger Yasmin Raeis.

Dubbelt kontroversiell

”Factory girl” är gjord med statliga pengar. Inte helt okomplicerat när man ska göra film om något så tabubelagt som kärlek. Hemma i Egypten tyckte myndigheterna att det var lite väl vågat och försökte lägga sig i distributionen av den.

Men internationellt har regissören istället kritiserats av media för att vara för traditionell. Det handlar bland annat om en scen där man konstaterar att Hiyem  är oskuld. En scen som Mohamed Khan nu i efterhand faktiskt ångrar

– Jag ville att det skulle förbli en gåta, Men jag blev nog rädd för att inte tala klarspråk. Rädd för reaktionerna, konstaterar Khan.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer