Filmåret: Fem titlar Guldbaggejuryn borde nominera

Uppdaterad
Publicerad

Det har överhuvudtaget varit ett ovanligt starkt svenskt filmår men störst, bäst och vackrast var så klart Ruben Östlund och hans The Square som vann Guldpalmen i Cannes, och i princip alla andra möjliga filmpriser.

Framgångståget Ruben, och hans fyrkant, ångar på ända fram till i mars då han med stor sannolikhet kommer att få en Oscar – och han lär på vägen även hämta upp några Guldbaggar. Frågan är hur han ska följa upp den här nästan sinnesvidgande triumfen?

Årets mest störda:

The Killing of a Sacred Deer. Galet, och galet spännande, drama från greken Yorgos Lanthimos. Ja, vilken kille… branschen har inte haft en så skruvad regissör sedan den gamle surrealisten Luis Buñuels dagar. 

Kulturåret 2017

Årets snackis:

Det kommer nog inte som en överraskning. Det är så klart #metoo. Och det var just i filmbranschen som den här feministiska tsunamin rullade igång, när megaproducenten Harvey Weinstein bokstavligen fångades med brallorna nere. 

Årets bästa:

Förra året ökade Guldbaggeansvariga antalet nominerade i kategorin Bästa film, från tre till fem, vilket milt uttryckt kändes krystat, eftersom vi inte ens hade tre riktigt bra filmer 2016. Men i år har Guldbaggejuryn fått något rejält att bita i, och om ledamöterna vill ha facit redan nu, kommer här de fem bästa svenska filmerna 2017:

1. The Square, av Ruben Östlund

Som sagt. Smart socialpsykologi och en finkalibrerad termometer i samtidens röv.

2. Korparna, av Jens Assur

Långfilmsdebuterande Assur gör rysk existentialism på svensk bakgård. Reine Brynolfsson har med rätta hyllats högljutt för sin insats som den brutne bonden Agne.

3. Måste gitt, av Ivica Zuback

Skön mix av smågalen humor och lagom stor social insikt. En bubblande och anarkistisk skröna om frontalkrocken mellan innerstad och förort.  

4. Nile Hilton Incident av Tarik Saleh

Tredje gången gillt för Saleh. Efter två inte helt övertygande långfilmsfiktioner gör han storverk med en noir-pulserande thriller från den arabiska våren.

5. Sameblod av Amanda Kernell

Även detta en långfilmsdebut som imponerar. Kernell ger oss i första hand en komplex historia om en ung kvinna som vill ha mer, men lyckas samtidigt måla en talande bild av samiskt utanförskap.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kulturåret 2017

Mer i ämnet