Foto: Triart

Filmrecension: Destination Europa

Ungerska Revolten-regissören har knåpat ihop en udda sak: ett flyktingdrama, thriller, action och superhjältefilm i samma fantasifulla paket, skriver Kulturnyheternas filmkritiker Fredrik Sahlin om Kornél Mundruczó nya film Destination Europa.

Den ungerska filmmakaren Kornél Mundruczó tillhör numera de som har gräddfil in i startfältet på Cannes Filmfestival, och det med all rätt, han är en berättare med sällsynt egenart (ja, jag vet, det låter klyschigt men det stämmer verkligen), och det var med den här filmen som han och tävlade med i förra årets festival.

I den senare tidens allt fler vittnesmål om hur den pågående flyktingkrisen påverkar västvärlden (från Robert Guédiguians Huset vid havet till Michael Hanekes Happy End), står detta ut som det klart mest fantasifulla. Ja, mycket mer så än den konstigt byråkratiska svenska titeln antyder (den ungerska lyder i översättning Jupiters måne). Destination Europa? Låter som en preventivmedelsbroschyr inför tågluffen.

Nå. Det börjar med några hejdlöst spännande scener där ett gäng syrier försöker ta sig in i Ungern men blir beskjutna av gränspolisen. Unge Aryan blir träffad av tre skott, överlever mirakulöst nog, och inte bara det; plötsligt kan han levitera och utföra en hel del andra magiska knep.

Aryan får ett slags ofrivillig Kristus-status, flyr från flyktinglägret och jagas av den nitiske polisen Laszlo men får hjälp av en desillusionerad läkare.

Det här suggestivt fotograferade och vigt klippta dramat är alltså signerat samme man som 2014 vann i Cannes med det mäktiga och allegoriskt samhällskritiska dramat Revolten, och även om han tar till en del övernaturligheter här, stammar även den här historien ur en högst påtaglig verklighet, där folk lider, skadas eller dör i kampen för ett bättre liv. Sentensen, tror jag, kan summeras så här:
Om Jesus kom tillbaka idag, och skulle försöka predika i Europa, skulle han gå under i ett flyktingläger.

Man kan kanske till och med läsa in en viss kongenialitet här: Ett tema om att korsa (fysiska) gränser skildras i ett berättartekniskt gränslöst drama som mixar uttrycksätt på ett våghalsigt vis, som inte bryr sig om (genre)tillhörighet eller sannolikhetslära. Det är ett flyktingdrama och thriller och action och (udda) superhjältefilm i samma intensivt sprittande paket. Som att ungraren vill få oss att uppskatta det som är lite eljest och svårtolkat.

Möjligen har jag övertolkat (det vore inte första gången) men jag kommer ihåg att jag satt länge och fnulade på denna film där nere på Croisetten. Vilket bara det är ett gott betyg. I alla fall om man är lagd åt det grubblande hållet.
Något pris blev det dock inte, faktum är de flesta kollegor tyckte att Kornél Mundruczós tagit i lite för mycket den här gången.

De har fel.

Destination Europa

Visa

Betyg: 4
Regi: Kornél Mundruczó
Manus: Kornél Mundruczó, Kata Wèber
I rollerna: Zsombor Jéger, Merab Ninidze, Mónika Balsai m fl

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Filmrecensioner

Mer i ämnet