Spike Lee, Alice Rohrwacher, Matteo Garrone och Asghar Farhadi är några av de regissörer som har chans att vinna Guldpalmen. Foto: TT

Här är alla filmer som har chans att vinna Guldpalmen i Cannes 2018

Uppdaterad
Publicerad

Förra året kammade den svenska regissören Ruben Östlund hem den otroligt prestigefulla Guldpalmen i Cannes för The Square. I år är det ingen svensk film som tagit sig till huvudtävlan. Men 21 filmer har chans att vinna en statyett på den 71:a upplagan av den glamorösa filmfesten på Rivieran.

Alla vet – Asghar Farhadi

Förra året kammade den iranska regissören Asghar Farhadi hem en Oscar för dramat The Salesman. Nu öppnar han Cannes-festivalen med den psykologiska thrillern Alla vet med Javier Bardem och Penelope Cruz i huvudrollerna. Laura (Penelope Cruz) reser från Argentina till sin hemby i Spanien för en familjeåterförening, men firandet avbryts av oväntade händelser som får hemligheter att komma fram i ljuset. Filmen är Farhadis första film på spanska. 

At war – Stéphane Brizé

Stéphane Brizé har tidigare varit nominerad till en Guldpalm för sitt hyperrealistiska drama Marknades lag 2015. Nu är han tillbaka med At War. Trots rekordvinster bestämmer sig ledningen för ett stort företag att stänga ner en fabrik. I dramat får vi följa de 1100 anställda och deras talesperson Laurent som är beredda att göra nästan vad som helst för att få behålla sina jobb.

Dogman – Matteo Garrone

Regissören Matteo Garrone är en festivalräv i Cannes-sammanhang. Han vann Juryns pris både för Gomorra (2008) och Reality (2012). Nu är han nominerad till en Guldpalm för filmen Dogman där vi får möta den timida hundägaren Marcello i en ödslig förort. Men hans tillvaro rubbas av den våldsamma tidigare boxaren Simone, som sätter skräck i grannskapet. 

The image book –  Jean-Luc Godard

Den franska nya vågen-pionjären Jean-Luc Godard är tillbaka och tävlar om en Guldpalm. Senast han tävlade i Cannes var det med Goodbye to language (2014) som han vann Juryns pris för. Nu tävlar han med The image book, en tematisk film som spelats in utan skådespelare men med berättare där drömmar, tankar, bild och ord vävs samman.

Cold war – Pawel Pawlikowski

Det är första gången som den polska regissören Pawel Pawlikowski är nominerad till en Guldpalm. Pawlikowski fick stora framgångar med filmen Ida, som belönades med det brittiska filmpriset Bafta 2015 i kategorin Bästa icke-engelskspråkiga film. I Cannes tävlar han med Cold war. Det är en kärlekshistoria om ett passionerat omaka par som utspelar sig i Polen, Berlin, Jugoslavien och Paris under 1950-talet med Kalla kriget som fond.

Ur Pawel Pawlikowskis Cold war. Foto: mk2 film

Netemo Sametemo (Asako I & II) – Ryūsuke Hamaguchi 

Det är första gången som den japanske regissören Ryūsuke Hamaguchi tävlar i Cannes, och det gör han med det romantiska dramat Netemo Sametemo (Asako I & II). Där försvinner plötsligt 21-åriga Asakos första kärlek Baku. Men två år senare dyker Ryohei upp. På ytan är han Bakus spegelbild, men han har en helt annan personlighet. 

Sorry angel – Christophe Honoré

Christophe Honoré var nominerad till en Guldpalm 2007 för filmen Love songs. Nu är han nominerad för Sorry angel. Ett relationsdrama som kretsar kring författaren Jacques och studenten Arthur. Jacques har inte fyllt 40 år, men tvivlar på att livet har mer att ge, medan Arthur vägrar att tro att någonting skulle vara omöjligt.

Girls of the sun – Eva Husson

Det här är Eva Hussons första nominering till en Guldpalm. Husson regidebuterade med Bang gang, som tävlade om det prestigefulla Platform-priset på filmfestivalen i Toronto 2015. Nu tävlar hon med Girls of the sun. Ett drama där vi får följa en bataljon med kvinnliga motståndskämpar som tidigare varit tillfångatagna av extremister och som har lovat att återta sitt eget land. 

Ash is purest white – Zhangke Jia

Den kinesiska filmregissören Zhangke Jia har varit nominerad till en Guldpalm fyra gånger tidigare, men aldrig vunnit. Kanske blir det femte gången gillt nu när han tävlar med Ash is purest white. Där får vi följa Qiao som är förälskad i gangstern Bin. Under en uppgörelse mellan två rivaliserande gäng tar hon till vapen för att skydda Bin. Efter att ha suttit av ett fem år långt fängelsestraff beger hon sig på jakt efter sin älskade Bin. 

Shoplifters – Hirokazu Kore-Eda

Den japanska regissören Hirokazu Kore-Eda vann Juryns pris på filmfestivalen i Cannes 2013 för familjedramat Sådan fader, sådan son. På svenska biografer rullar just nu hans melankoliska skildring av det japanska rättssystemet i Tredje mordet. Men till Cannes kommer han med Shoplifters, som handlar om en familj med småskurkar som bestämmer sig för att ta hand om ett barn de hittar på gatan.

The wild pear tree – Nuri Bilge Ceylan

Den turkiske regissören Nuri Bilge Ceylan har varit en flitig besökare på filmfestivalen i Cannes och 2014 vann han Guldpalmen för Vinterdvala. The wild pear tree är hans sjunde film som tävlar i Cannes, och handlar om Sinan som drömmer om att bli författare. Han återvänder till sin hemby och gör allt i sin makt för att samla de pengar som behövs för att han ska kunna publicera sig. Men hans pappas skulder sätter käppar i hjulet för hans ambitioner.

Ayka – Sergey Dvortsevoy

Den kazakiske regissören Sergey Dvortsevoy vann den prestigefulla klassen Un certain regard 2008 för filmen Tulpan. Nu är han tillbaka i Cannes, men tävlar om en Guldpalm med filmen Ayka. Den handlar om unga, gravida Ayka som kommer från Kirgizistan men bor och jobbar svart i Moskva. Efter förlossningen lämnar hon sin son på sjukhuset. Men hennes modersinstinkter överrumplar henne och hon startar ett desperat sökande efter sitt övergivna barn.

Ur Sergey Dvortsevoys Ayka. Foto: Film press plus

Knife+heart – Yann Gonzalez

Den franska regissören Yann Gonzalez tävlar för första gången om en Guldpalm. Det gör han med filmen Knife+heart med bland andra Vanessa Paradis och Kate Moran i rollerna. Filmen utspelar sig i 1970-talets Paris där en porrproducent vill göra en mer ambitiös film. Musiken till filmen har gjorts av Yanns bror, Anthony Gonzalez, och hans band M83.

Capernaum – Nadine Labaki

Den libanesiska skådespelaren och regissören Nadine Labaki tävlar om en Guldpalm med filmen Capernaum. Filmen tar plats i en fiktiv region i mellanöstern som går igenom en politisk och social kris. Där får vi följa ett barn som gör uppror mot det liv som han har påtvingats och stämmer sina föräldrar.

Burning – Lee Chang-Dong

Den sydkoreanske regissören, författaren och tidigare politikern Lee Chang-Dong är tillbaka i Cannes och tävlar med filmen Burning, en adaption av den japanske författaren Haruki Murakamis novell Barn burning. Denna thriller kretsar kring en ung kvinna som träffar två helt olika män. En är rik och den andra är en författare som försöker att få sin ekonomi att gå ihop. Tillsammans är de med om en mystisk händelse som sätter djupa spår i deras liv på olika sätt.    

BlacKkKlansman – Spike Lee

Den amerikanska regissören Spike Lee återvänder till Cannes och kanske blir det tredje gången gillt när han nu tävlar om en Guldpalm med filmen BlacKkKlansman. Filmen baseras på den verkliga historien om en afroamerikansk polis som infiltrerar Ku Klux Klan i Colorado under 1970-talet. I rollistan finns bland andra John David Washington, Adam Driver och Topher Grace.  

Under the silver lake – David Robert Mitchell

Den amerikanske regissören David Robert Mitchell tävlar för första gången om en Guldpalm i Cannes. Filmen kretsar kring Sam, spelad av Oscarsnominerade Andrew Garfield, som förälskat sig i sin granne Sarah. Men efter att Sarah plötsligt försvinner blir Sam en ofrivillig detektiv och besatt av att hitta ledtrådar till det mystiska försvinnandet.

Three Faces – Jafar Panahi

Den iranske regissören Jafar Panahi vann Juryns pris i kategorin Un certain regard för Rött guld 2003. Nu tävlar han om Guldpalmen för första gången, men det är oklart om han kommer att kunna delta personligen på festivalen. Han har öppet stöttat oppositionen i Iran och dömdes till sex års fängelse 2010 för att ha producerat propaganda mot regimen. Panahi belades också med ett 20 år långt förbud att regissera, skriva och producera film. Ändå har han gjort Three Faces, en berättelse om tre kvinnliga iranska skådespelare och deras karriärer.

Skådespelaren Behnaz Jafari och filmskaparen Jafar Panahi som gjort Three faces. Foto: Film press plus

Happy as Lazzaro – Alice Rohrwacher

Den italienska filmregissören Alice Rohrwacher vann Juryns stora pris vid filmfestivalen i Cannes 2014 för The Wonders. Nu tävlar hon med Happy as Lazzaro om bonden Lazzaro och hans oväntade vänskap med adelsmannen Tancredi.

Leto – Kirill Serebrennikov

Den ryske regissören och teaterdirektören Kirill Serebrennikov kommer inte att kunna delta i festivalen personligen i år. Just nu sitter han i husarrest i hemlandet anklagad för att ha förskingrat 68 miljoner rubel, motsvarande över 9 miljoner svenska kronor, av statliga medel. Serebrennikov leder Gogolcentrets teater i Moskva och har under de senaste åren öppet kritiserat Rysslands auktoriteter. Han har bland annat riktat kritik mot bristande friheter och ett allt mer konservativt samhällsklimat i landet. Filmen som tävlar i Cannes heter Leto och utspelar sig i Leningrad under sommaren 1981 då en underground-rock-scen började blomma i staden. Där får vi bland annat möta den ryska rockpionjären Viktor Tsoi.

Yomeddine – A.B. Shawky

Det här är första gången den egyptisk-österrikiske regissören A.B. Shawky tävlar i Cannes. Yomeddine är ett äventyrsdrama om Beshay som är leprasmittad och bor i en leprakoloni mitt ute i ingenstans. När hans fru dör bestämmer han sig för att lämna kolonin för första gången sedan han övergavs där som barn. Han beger sig på en resa tvärs över Egypten till sin hemstad för att ta reda på varför hans pappa inte höll sitt löfte om att återvända.

Prisutdelningen går av stapeln under lördagen den 19 maj.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Filmfestivalen i Cannes

Mer i ämnet