• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Eksjö, Jönköpings län och Eksjös kommun, i Jönköpings län. Det har brunnit i ett flerfamiljshus i centrala Eksjö med rökutveckling som följd. Alla i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. Läs mer

Foto: SVT

Uma Thurman: Det gäller att regissören har en själ

Publicerad

Det är alltid spännande när Lars von Trier håller presskonferenser. Sedan skandalen i Cannes 2011 när han under presentationen av ”Melancholia” snurrade in sig i ett resonemang om Hitler och nazismen sitter man alltid som på nålar i väntan på filmskaparens svar. Att se Uma Thurman och Matt Dillon som båda spelar i von Triers nya film ”The house that Jack built” i lilla Bengtsfors är förstås också det en syn.

Nu var det länge sedan sist. När ”Nymphomaniac” premiärvisades på filmfestivalen i Berlin var det inte regissören för det hele – utan skådespelaren Shia LaBeouf som stal rubrikerna efter presskonferensen. Han pratade om fiskmåsar och stormade till allas förvåning ut ur lokalen.

Men det är Cannes alla minns. När alla trodde Lars von Trier skulle prata om ”Melancholia” men apropå ingenting hamnade i en mystisk monolog om Hitler och nazismen. ”Jag är nazist” och ”Jag förstår Hitler”, sa han bland annat. Vilket ledde till att han bannlystes från filmfestivalen i Cannes i ett par år.

Han bad senare om ursäkt och nu är han välkommen till Cannes igen. Frågan är om han vill.

– Jag har pratat med de jag känner där. Vill jag återvända…? Ja, kanske, säger Lars von Trier till det samlade pressuppbådet.

”Liknar inga andra filmer”

Hollywoodstjärnorna Matt Dillon och Uma Thurman hade idel lovord åt von Trier och hans filmer.

– Jag älskar dem, säger Matt Dillon som spelar seriemördaren Jack, de liknar inga andra filmer. Han är också tacksam att jobba för ur skådespelarens perspektiv, man är i goda händer och tas väl om hand i slutprodukten.

– Jag väljer jobb efter manus och filmskapare. Det gäller att lita på regissörens konstnärliga integritet, och att de har en själ. Har de det blir det bra, annars blir det bara en film vilken som helst, säger Uma Thurman.

Lars von Trier var mest sitt vanliga ironiska jag.

– Jag valde Matt och Uma för att de uppenbarligen inte kan läsa. Vi skickade manuset till massor av skådespelare och alla svarade att ’jag skulle älska att jobba med dig, bara inte det här’. Men Matt och Uma tackade ja.

”Väldigt mörk film”

På en fråga om seriemördar-genren svarar Lars von Trier att han är 61 år gammal och att han ’inte har en jävla aning’ om vad han ska göra, och att han låter skådespelarna berätta vad det handlar om. Matt Dillon rycker in:

– Alltså det är en väldigt mörk film, men seriemördare är olyckligtvis en del av vårt samhälle i dag, och har varit länge, så det finns en anledning att undersöka det kreativt, och eftersom det är Lars film och inte en dokumentär så vet man ju att  det finns en poetisk sida också.

Det puttrar på. Uma Thurman säger att hon inte vill jämföra Lars von Trier med Quentin Tarantino, att det inte går för att de är olika människor. Men hon gör det lite ändå och säger att båda är envisa.

– Men jag är också snäll ibland, flikar Lars von Trier in.

”En av mina favoritskådespelare”

Men så händer det. Igen. På frågan om vad den schweiziska skådespelaren Bruno Gantz  – som också spelar i filmen – har för relation till Matt Dillons rollfigur Jack, svarar von Trier att det kan han inte yppa något om än.

– Men jag kan säga så mycket som att han länge varit en av mina favoritskådespelare, säger Matt Dillon på amerikansk vänligt superstjärna-manér.

– Men visst spelade han Hitler, säger Lars von Trier.

Nervösa, mycket nervösa skratt i lokalen. ”Don’t go there” hör en röst i sorlet.

Längre än så går inte Lars von Trier den här gången. Men så är det också bara inspelningsdag två som är till ända.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer