Till vänster: Ruben Östlund 2017 när han vann Guldpalmen för The square. Till höger: Årets röda matta på Cannes filmfestival. Foto: TT

Filmfestivalen i Cannes har ett ovanligt starkt startfält i år

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Starfältet för filmfestivalen i Cannes prestigepris Guldpalmen är ovanligt starkt, och ovanligt svårtippat, i år. Men en sak vet vi redan nu: att tre svenska regissörer tävlar om ett av filmvärldens finaste priset är en triumf för svensk film, skriver Kulturnyheternas filmkritiker Fredrik Sahlin.

Fredrik Sahlin

Filmkritiker

Cannes är som bekant VM i film och sällan har väl det lite slitna epitetet varit mer sant än i år. Det festivalstympande Coronaviruset ställde in festivalen 2020 och rumphögg förra årets upplaga, men nu är festen tillbaka med extra glans och stuns.

Det som gör den 75:e upplagan extra het är ju det smått osannolika faktumet att vi har tre svenska regissörer i tävlingen. Det har aldrig hänt förut och kommer nog aldrig ske igen. Det är en triumf: att jämföra med tre svenska starter i OS-finalen på 100 meter.

Det är dessutom tre filmare som redan gjort sina namn internationellt gångbara och som på pappret har lika stor chans att få åka hem med en Guldpalm i väskan som någon annan.

Ur ett mindre svenskt nationalistiskt perspektiv finns det ännu större namn i dansen kring Guldpalmen:

David Cronenberg, the Baron of blood, är tillbaka i body horror-genren med sci-fi-spänningen ”Crimes of the future”, som har samma titel som filmskaparens debut men som ändå inte lär vara kopplad till den. Skumt. Nå, det klarnar nog. Cronenberg vill inte riskera försvinna i gyttret av högprofilerade filmer och försökte häromdagen trigga oss genom att påstå att ”Crimes of the future” är så otäck att många i publiken lär lämna premiärvisningen redan efter fem minuter.

Härligt!

Amerikanska Kelly Reichardt är en smalare bekantskap men en personlig favorit, som serverar egna vinklar på kända teman, allra bäst är hon i de udda västern-filmerna ”Meeks cut off” och First cow”. I Guldpalmsbidraget ”Showing up” dyker, som oftast i Reichardts verk, stjärnan Michelle Williams upp i en bärande roll.

Festivalarrangörerna har bannlyst rysk regimtrogen film men den ryske dissident-regissören Kirill Serebrennikov är välkommen. Han tävlade även förra året med ”Petrovs flu”, men gjorde det hemifrån på grund av ålagd husarrest. Nu är dörren, tillfälligt (?) öppen så att han kan vara på plats med sin ”Tjaikovskijs fru”, som ligger högt på mångas priolista.

Dessutom ser vi färska filmskapelser från franska Claire Denis, belgiska bröderna Dardenne, japanska Hirokazu Kore-eda, rumänen Cristian Mungiu och ett gäng till.

En tävling ovanligt späckad med inspirerad begåvning – och lika svårtippad som vanligt.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.