Flera svenska medier manar nu sina anställda till försiktighet vid användning av appen Clubhouse, då känsliga uppgifter kan samlas in av företaget. Foto: TT

Flera medier inför Clubhouse-restriktioner: Uppmanar anställda till försiktighet

Publicerad

Tidigare i veckan införde SVT och SR av säkerhetsskäl personalrestriktioner för den hajpade appen Clubhouse. Nu visar en mejlenkät att flera svenska medier manar sina anställda till försiktighet vid användning av appen, då känsliga uppgifter kan samlas in av företaget.

Dagens Nyheter, Expressen och Aftonbladet uppmanar nu sina anställda att inte dela sin adressbok med appen, i de fall man har källor eller annan känslig information i telefonen.

– Vi har sagt att om man har känsliga kontakter, till exempel källor, i sin telefon så bör man avstå från att installera Clubhouse, säger Martin Schori, stf ansvarig utgivare på Aftonbladet.

Populär bland journalister

Den amerikanska appen Clubhouse – där man kan delta eller lyssna på olika offentliga samtal –  har ökat i popularitet på senare tid. För att gå med krävs en inbjudan från en användare, och för att bjuda in någon måste man dela sin adressbok med appen. Något som väckt politiska reaktioner, och frågetecken kring om appen följer GDPR.

Det är också en känslig fråga för journalister, som ofta har kontaktuppgifter till källor, och annan känslig information, i sina telefoner. Trots detta har appen snabbt blivit populär bland en lång rad svenska journalister. Expressen har med anledning av Clubhouse popularitet uppdaterat sin kvalitetspolicy:

– I den påminner vi dels om att Clubhouse inte omfattas av mediers grundlagsskydd vilket innebär att den som deltar i samtal själv kan hållas ansvarig för vad som sägs – och dels om att man som journalist inte ska ge appen tillgång till kontaktboken, säger Klas Granström, ansvarig utgivare på Expressen.

Vill vara där publiken finns

Samtliga medier tillåter dock att anställda använder Clubhouse, förutsatt att säkerhetsrekommendationerna följs, och ser ett värde i en redaktionell närvaro i appen.

– Vi har ambitionen att vara närvarande på alla stora plattformar och forum där vår publik är. Samtidigt är it-säkerheten viktig, säger Klas Granström.

Kulturnyheterna söker Clubhouse för en kommentar.   

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.