Samir & Viktor – ”Groupie”
Samir och Viktor var först ut när det första genrepet på scenen i Friends Arena drog igång. Efter första genomdragningen märktes inga större förändringar jämfört med deltävlingen och Andra chansen, men det diskuterades om de ska sluta hela numret med ett fall baklänges från de stora klossarna som de står på. En tjock höjdhoppsmatta ligger bakom klossarna så de kommer att landa mjukt, men de verkar ändå tycka att det är lite obehagligt.
Efter andra genomdragningen faller Viktor baklänges från toppen av klosstornet, medan Samir står kvar.
– Jag vågar inte, säger Samir. Jag tror jag kommer att göra det ”in action”.
Smällen från pyrotekniken är lika öronbedövande som vanligt, och alla hoppar lika högt trots att de vet om att den kommer. Tredje och sista gången faller Viktor baklänges innan låten är slut. Samir hoppar till slut, efter viss tvekan
JTR – ”Building It Up”
JTR startar som tidigare på en mindre scen ute i publiken. Falsettsången verkar fungera något bättre för Tom, han hade lite synpunkter på hur det gick vid förra framträdandet.
Efter en stund på den lilla scenen ska de förflytta sig till den stora. Tom och Robin börjar och kamerorna fokuserar på dem medan John står kvar och spelar gitarr på den lilla scenen. Sen får John lägga på en spurt för att hinna upp på stora scenen när det är dags för honom att vara i bild. Numret har inga synbara förändringar sedan deltävlingen.
Dinah Nah – ”Make Me (La La La)”
Dinah Nah antydde efter vinsten i Andra chansen att hon skulle se om hon kunde göra numret ännu ballare till finalen. Inga synliga förändringar gick att upptäcka men de sex dansarna verkar lite fnissiga. Dinah Nah får beröm för sina fina glittriga sneakers av studiomannen Henric von Zweibergk men han tycker dansarnas outfit har lite övrigt att önska. Det senare ett exempel på hans humor, dock.
Jon Henrik Fjällgren – ”Jag är fri (Manne leam frijjje)”
Jon Henrik kommer att ha en ny sorts kolt på lördag, en i blått visades upp på en galge på scenen.
Det tar en stund att ställa i ordning scenen inför hans nummer. En liten eld ska ställas in och arrangeras, träd och trummor ska in på scenen och den svävande norrskenskören ska hissas upp i taket. De får hänga kvar där en bra stund när ljuset ska ställas in och passar då på att synkronisera sina svävande armrörelser. Vid andra genomdragningen har elden fått fyr också. När numret är slut kommer pyroteknikern in och kväver elden med en filt. Det är viktigt att inte vedträna tar eld på riktigt och flera tekniker är framme och pysslar med eldstaden för att allt ska fungera enligt plan. Sista gången släpps det också ut rök på scenen som blir som en trolsk dimma runt dansarna och Jon Henrik och snö singlar ner över scenen.
Jessica Andersson – ”Can't Hurt Me Now”
Jessica repeterar i scenkläder. Den tunga, glittrande guldklänningen är densamma som i Göteborg. Hon står stilla och sjunger sin ballad likadant som i deltävlingen. Hon har tidigare sagt att hon satsar på vinst, trots att hon hör till de minst tippade artisterna i omröstningen online.
Måns Zelmerlöw – ”Heroes”
Innan repet drar igång sättet sig en av scenarbetarna på bänken där Måns startar numret. Han har en strut på huvudet och är stand-in för den tecknade figuren som Måns interagerar med, antagligen i syfte att ställa in något med projektorn.
Måns pratar länge med koreografen Benke Rydman innan han kör sin första genomdragning. Numret känns ännu mer finslipat i detaljerna och rörelserna ännu mer tajmade i interagerandet med den tecknade figuren.
Linus Svenning – ”Forever Starts Today”
I Linus nummer är inget förändrat sedan Andra chansen. Men det där skickandet av trummor fram och tillbaka mellan dansarna känns inte riktigt stensäkert. Man har en känsla av att det är mycket tur inblandat varje gång de kommer till rätt person med lagom hastighet. Det är också just dansarnas positioner, rörelser och trumslag som diskuteras i pauserna mellan repen. I sista repet är även de brinnande tunnorna med. Linus röst verkar vara i form – man hör inget av den tidigare förkylningen.
Isa – ”Don't Stop”
Isas energiska danspopnummer är sig likt, med ett tillägg – ett pyro. Hon utstrålar stor säkerhet, och att hon är en 16-årig debutant märks inte alls. En av de ordinarie dansarna befinner sig enligt studiomannen i Paris, så i dag repeteras det med en vikarie. Men i morgon ska ordinarie styrka vara på plats. Pyrotekniken kommer in mot slutet i Isas nummer i form av åtta gnistsprutande fontäner.
Magnus Carlsson – ”Möt mig i Gamla Stan”
Magnus satsar på nya kläder till finalen. Det är fortfarande mörk kostym som gäller men nu är det reflexrevärer på kavajslagen som lyser när ljuset kommer på. Vid första genomkörningen hörs inte Magnus röst alls ut i början av låten. Vid andra versen är det fixat.
Det är väldigt bra tryck i de röksprutande fläktarna som dansarna står i mot slutet. Så bra att en av dansarna får hålla i sin tröja så den inte ska blåsa av. Att revärerna reflekterar ljuset är inte något som går fram när man sitter i publiken. Kanske syns det bättre i tv.
Eric Saade – ”Sting”
Den stora hissanordningen, även kallad ufo:t, som Eric åker ut i publiken med tar det en bra stund att få ordning på. Den åker lite annorlunda i finalen jämfört med deltävlingen. Farkosten åker nu från mitten av scenen rakt ut ett tiotal meter i publiken, och lyfter också en bit högre än den gjorde i deltävlingen.
Vid sista reptillfället kör man med alla effekter: Stort vitt tygstycke och konfetti är det som tillkommer. Så funkar det för alla artister – pyro och specialeffekter körs bara vid det sista repet. Men själva ufo:t är med varje gång. Pyrot är monterat på farkosten och sprutar gnistor precis vid slutackordet.
Mariette – ”Don't Stop Believing”
Mariette har tidigare berättat att hon har tänkt lägga till mer tyg i sitt nummer och de hade beställt 34 meter tyg från USA som de ska sy ett nytt släp av. Det är lite svårt att bedöma om det här släpet är längre än de åtta meter man fick se i deltävlingen. Kanske några meter till. Men det ser ut att fungera, Mariette står kvar på scenen och håller inte på att lyfta.
Andra genomsjungningen blåste det mer och då såg hon faktiskt att vara på väg upp. Släpet fylldes med luft och blev nästan som en ballong bakom henne.
Hasse Andersson – ”Guld och gröna skogar”
Nu är hela dansbanan på väg att riggas upp med björkar, bänkar och mysig belysning. Hasses violinist är inte på plats och studiomannen försöker få någon annan att vara stand-in med liten framgång. Det blir Mari Ryberger som är bidragsproducent som hoppar in och låtsasspelar fiol. Hasse skrattar och ger Mari beröm för hennes fiolspelande. Hasses framtoning som trygg morfarsgestalt har hittills gått hem oväntat bra, nu får vi se hur det står sig i finalkonkurrensen.