FOX International Channels (FIC) är ett övergripande globalt bolag för kanaler som National Geographic Channel och Fox. Sedan tidigare finns den förstnämnda kanalen i Sverige, men nu anser alltså FIC att det är dags för en lansering av underhållningskanalen Fox också på den svenska marknaden.
– Vi anser att Sverige är en intressant tillväxtmarknad för oss, och nu kör vi äntligen i gång, säger Åse Ytreland, på FIC Nordic till Resumé.
Ett team om drygt tio personer ska nu få i uppdrag att ta fram en Fox-kanal, anpassad för svenska förhållanden.
Tidig visning
Tanken är att kanalen bland annat ska visa framgångsrika amerikanska tv-serier nästan direkt efter att de premiärvisats i USA. Till Foxs mest populära serier de senaste åren räknas American Idol, Prison Break, Glee, 24 och House.
– Vi har gett en ny mening till vårt motto ”Först på FOX” genom att sända amerikanska succéserier, som The Walking Dead, bara 15-30 minuter efter sin amerikanska premiären, säger Åse Ytreland till tidningen.