Foto: AP/TT

Greta Thunberg tackade nej till Guldägget

Uppdaterad
Publicerad

När reklambranchens gala Guldägget gick av stapeln i veckan delades inget Titanpris ut. Det för att klimatrörelsen som startades av Greta Thunberg, Fridays For Future, skulle ha fått priset – men 16-åringens projekt ville inte ta emot det.

– Vi vill med detta belysa att vi alla måste ändra på vår konsumtion för att klara 1,5 graders-målet, skriver Fridays for future i ett uttalande.

Fridays for future startades genom Greta Thunberg och hennes strejk utanför Sveriges riksdag förra året, och har på kort tid blivit en global klimatrörelse för skolungdomar världen över.

Enligt ett pressmeddelande var styrelsen för Sveriges kommunikationsbyråer (Komm) helt eniga om att årets Titanpris, som uppmärksammar nyskapande och innovativ kommunikation, skulle tilldelas just Fridays For Future. ”Titanpristagaren ska ha brutit konventioner och skapat nya förutsättningar för hur företag och organisationer kan agera i samhället” står skrivet i prisets stadgar.

Förra årets Titanpris gick exempelvis till de samlade svenska metoo-uppropen.

Avstår från att ta emot priset

Men Fridays for future valde att tacka nej till årets pris, något som Resumé var först att rapportera om.

– Vi förstår varför vi skulle ha fått Titanpriset och är väldigt tacksamma. Men eftersom vi jobbar med strejker och demonstrationer för att få fram vårt budskap, måste vi avstå från att ta emot det, skriver Fridays For Future i ett uttalande och fortsätter:

– Vi vill med detta belysa att vi alla måste ändra på vår konsumtion för att klara 1,5 graders-målet i enlighet med Parisavtalet. Tack så jättemycket för omtanken!

”En påminnelse till branschen”

KOMM:s ordförande, David Orlic, skriver i pressmeddelandet att han har förståelse för – och välkomnar – beslutet.

– Det som Fridays for Future gjort med sina skolstrejker på fredagar har lyft medvetenheten om den nödvändiga klimatomställningen till en helt ny nivå. Att de avstår priset är en påminnelse till kommunikationsbranschen om vad som förväntas av oss från en ny generation medborgare och konsumenter, skriver han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.