Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se klipp från föreställningen och hör vad Kulturnyheternas teaterkritiker Anna Hedelius tycker om den. Foto: Markus Gårder/Pressbild

”Hamlet” på Kulturhuset Stadsteatern: ”Ljud och ljus värdig en arenakonsert”

Uppdaterad
Publicerad

Silvana Imam har tapetserat Stockholm i månader. Att en hyllad rappare kliver in i rollen som prins Hamlet i Shakespeares eviga tonårsdrama är förstås publikfrieri med stort P. Men finns det också ett konstnärligt incitament? Ja, det är åtminstone mycket som är häpnadsväckande i Sunil Munshis regi.

Med en ljudbild och en ljusrigg värdig en större arenakonsert slås föreställningens grundackord an med muller och rök redan då en svartklädd Silvana öppnar show… förlåt, föreställningen, ensam mitt på den tomma svarta Stora scenen. Resten av ensemblen hissas upp från underjorden, som vore de statister, redan på förhand begravda i denna eviga pjäs om varandet eller icke-varandet.

Vad gäller maximalism är uppsättningen totalt genomförd. Dunder och granater, ljuva flygturer, Göteborgshumor, stroboskopljus, Ebba Grön och en småpornografisk docksatir som pjäs i pjäsen. Annika Hallins glittrande drottning Gertrud och Peter Anderssons despotiska kung Claudius, kallhamrad som vilken gängledare som helst. Isabelle Kyeds Ofelia i tyll och paljetter, är en docka, möjligen gravid, i händerna på sina beskyddande, manliga familjeöverhuvuden.

Mest utstuderad är vålnaden, Manuela Gotskozik Bjelkes fullfjädrade heavy-metal-figur med slängkappa, bila och en förvrängd röst som manar Silvana-Hamlet att hämnas mordet på fadern.

Blankversen i Sture Pyks översättning är pisten på vilken Silvana Imam kör slalom genom föreställningen. De odödliga Hamletcitaten blir klara och rena i hennes gestalt, medan de tillskrivna monologerna ibland försvinner bort i ljudbild och attityd.

En del smått briljanta passager måste trots allt lyftas. Textrader som ”Var är Gud när änglar dör” antyder att Hamlet är en ungdom lika rotlös som en av alla dagens unga vilsna i hämndlystna gängstrider.

Sunil Munshi gör komedi av Shakespeares svartaste tragedi i en uppsättning full av motsättningar och få subtiliteter. Det sköra mot det tuffa, det klara mot det fördolda, det ljusa mot det svarta.

Allt slutar givetvis med ond och meningslös död, såsom det måste då hämnden tar ut sin rätt. Om Silvanas Hamlet kan påminna världen om denna meningslöshet kan jag inte annat än applådera.

HAMLET

Av: William Shakespeare

Översättning: Sture Pyk

Bearbetning, regi, scenografi: Sunil Munshi

Scenografi och ljus: Tobias Hallgren

Kostym: Siri Areyuna Wilhelmsson

Koreografi: Sacha Jean-Baptiste

Komposition: Silvana Imam

Komposition och ljud: Jonas Redig

Musik: Nisj

Mask: Susanne von Platen

Medverkande: Silvana Imam, Peter Andersson, Annika Hallin, Manuela Gotskozik Bjelke, Leif Andrée, Shebly Niavarani, Isabelle Kyed, Carlos Romero Cruz, Angelika Prick, Emil Hedayat.

Scen: Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.