Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Jag kunde inte ha brytt mig mindre”. Se Emil ”Heaton” Christensen svara på frågor från sin publik, om reklamen för illegala nätcasinon och så kallad skingambling, i en sändning på plattformen Twitch. Foto: Twitch/TT

Här svarar Heaton på kritiken om spelreklam och skingambling: ”Jag bryr mig inte”

Uppdaterad
Publicerad

SVT:s granskningar av spelreklamen på Twitch har väckt starka reaktioner i veckan. Nu kommenterar för första gången Emil ”Heaton” Christensen, en av de granskade influerarna, sin marknadsföring av skinbettingsajter och illegala nätcasinos.

– Jag har inte så mycket mer att säga än att jag inte skäms för det jag gör, säger Heaton i en sändning på spelplattformen Twitch.

Efter Kulturnyheternas och Uppdrag Gransknings publiceringar om reklamen för illegala nätcasinos och så kallad skingambling på Twitch, sänder Emil ”Heaton” Christensen live till sina drygt 100 000 följare på spelplattformen.

SVT har i flera månader förgäves sökt Heaton för en kommentar, men när hans publik ställer frågor i chatten svarar den svenske e-sportstjärnan sporadiskt på några av frågorna.

Granskning: Influencers och spelreklam

– Jag står för vad jag har gjort, jag tycker inte det är något fel och jag är stolt över vad jag gör, säger Christensen i sin sändning.

– Det jag bryr mig om är mina vänner här inne. Sen får folk som inte är här regelbundet tycka och tänka om en SVT-vinkling, jag bryr mig faktiskt inte.

Sänder från Spanien

Vid flera tillfällen nämner Heaton att han bor utomlands sen tre år tillbaka, att han driver sina företag i Spanien och att han därför inte berörs av svensk lagstiftning.

Enligt Spelinspektionen är dock reklam för olicensierade casinon på svenska, som riktas mot svenskar, i strid med spellagen – även när den sänds från utlandet.

– Jag har ingen skyldighet att prata med SVT. Jag har inte bott i Sverige på tre år, jag har inte så mycket mer att säga än att jag inte skäms för det jag gör, säger Heaton.

”En häxjakt”

Christensen säger bland annat att ”alla” förstår att skingambling och casinospel borde ha 18 års åldersgräns, och att det vore bra om det reglerades. Han säger också att spelreklamen är en viktig finansiering av hans verksamhet.

– Det är inte rätt att börja jaga streamers, som är jävligt noga med att säga att det är 18 års åldersgräns, när det här finns överallt. Jag tycker det är häxjakt, ärligt talat.

Kulturnyheterna har på nytt sökt Heaton för en kommentar. Han har inte återkommit. I faktarutan kommenterar spelplattformen Twitch spelreklamen.

Twitch svar om casinoreklamen på sajten

Spelplattformen Twitch har inte ställt upp på en intervju med Kulturnyheterna, men efter våra publiceringar har de återkommit med ett svar i mejlform.

”Sedan 2022 har vi aktivt försökt minska mängden casinoinnehåll på vår hemsida”, skriver företaget i ett uttalande.

”Sändningar som märks med spel om pengar blockeras från startsidans rekommendationer, och förses med ett varningsmeddelande som förhindrar att de kan ses direkt. Tittare måste ge sitt uttryckliga godkännande innan de kan se innehållet”.

I sitt svar bemöter Twitch inte SVT:s frågor om åldersgränser för att ta del av innehållet, eller om att marknadsföring av olicensierade casinon strider mot svensk lag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Granskning: Influencers och spelreklam

Mer i ämnet