Sofie Skoog klarar 1,93 under sommar-OS i Rio de Janeiro 2016. Sändningrättigheterna för OS ligger i miljardklassen. Foto: TT

Inställda sportevenemang kan skapa miljonförluster för medier

Uppdaterad
Publicerad

Flera svenska mediebolag har köpt rättigheter till sportevenemang för miljardbelopp den senaste tiden. Men i coronans tid har fotbollsserierna pausats och stora evenemang som OS och fotbolls-EM flyttats fram. Det kan slå hårt mot bolagen. 

Jan Scherman har varit vd för TV4-gruppen och menar att sändningsrättigheter för sport är grundintäkter för mediebolag. Inställda evenemang kommer därför också att få stora konsekvenser för bolagens andra verksamheter, som är beroende av intäkterna från sportsidan.

Det handlar dels om att intäkter från sportabonnemang försvinner, där sportfans vanligtvis betalar dyra pengar för att följa sina favoritlag i de stora ligorna.

Corona och idrott

– Det är grundplåten för C More, Viaplay, egentligen all typ av betal-tv, säger Jan Scherman.

Risk för stora juridiska konflikter

Ett annat problem är att sändningsrättigheterna för stora evenemang, livesända ligamatcher och liknande redan är betalda. Enligt Jan Scherman måste nu mediebolagen ligga ute med enorma summor – samtidigt som intäkterna skjuts lång in i framtiden, eller i värsta fall uteblir helt.

– Så länge allt flyttas fram och man ligger ute med stora summor, och inte får något tillbaka, uppstår stor, stor ekonomisk risk. Det kan dessutom sprida sig till mediebolagens andra verksamheter, eftersom man har hängt upp så mycket på de här rättigheterna, säger Jan Scherman.

Och sändningsrättigheter för sportevenemang är dyra. Väldigt dyra. Telia som äger TV4 och C more, betalar en miljard per säsong för sända Champions League från 2021.

Nent Group betalade nyligen miljardbelopp för att sända Premier League flera år framåt. Discovery äger rättigheterna för Allsvenskan, som nu är uppskjuten på obestämd tid. Summan för Discovery att sända  en säsong av Allsvenskan är 540 miljoner kronor.  Ställs detta in uppstår också frågan om vem som ska betala: Mediebolagen eller arrangörerna?

– Om evenemangen ställs in har vi åratal av processer och härvor som handlar om strid mellan den som har sålt någonting som inte äger rum och den som blir blåst på hela rättigheten, säger Jan Scherman.

Hoppas in i det sista

Daniel Lagerqvist är kommunikationsdirektör på Discovery. Han hoppas in i det sista att matcherna blir av.  

– Om de här matcherna skjuts på så är det såklart att de påverkar oss både planeringsmässigt men också ekonomiskt. Vi tror ju och hoppas att matcherna fortfarande kommer komma igång under året, säger Daniel Lindqvist.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Corona och idrott

Mer i ämnet