Sociala medier är en viktig plattform för extremistiska rörelser. Där kan våldbudskap spridas och nya anhängare värvas. Stora företag som Twitter, Facebook och Google har tidigare fått mycket kritik för göra för lite för att stoppa konton med koppling till våldsbejakande grupper.
Bland annat vädjade Barack Obama tidigare i år till Twitter att växla upp jakten på extremistrelaterat material.
Skickar ut motinformation
Nu verkar påtryckningarna ha börjat ge viss effekt, skriver SR.
Google registrerar vanligtvis sina användares sökhistorik för att kunna anpassa reklam. Men om upprepade sökningar görs på extremistiskt material, till exempel propagandafilmer av IS, så kan Google nu istället rikta motinformation till användaren. Filmer och artiklar som visar upp en annan bild av terrororganisationen.
Hundratusentals konton har stängts
Tidigare i december gick Microsoft, Facebook, Twitter och Youtube ut med att man kommer att märka upp material som man klassar som extremistiskt. Bedömningen görs i samarbete med organisationer mot våldsbejakande extremism.
Om en video eller artikel klassas som extremistisk av ett av företagen så informeras även de andra plattformarna om det. På så sätt vill man effektivisera kontrollen.
Twitter offentliggjorde i höstas att 360 000 konton stängts ner för att ha förespråkat eller spridit extremistiskt innehåll.