Greta Thunberg var chefredaktör för DN igår. Foto: Jessica Gow/TT

”Jippo som ska positionera DN som tidningen för den med klimatångest”

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Dagens Nyheters syfte med att för en dag installera klimataktivisten Greta Thuberg som chefredaktör kan bara förstås som kommersiellt, inte publicistiskt, skriver Kulturnyheternas kritiker Per Andersson.

Per Andersson

Redaktör Kulturnyheterna

Det mest drastiska Greta Thunberg gjorde med ”sin” söndagsutgåva av Dagens Nyheter var att släcka ner ledar- och debattsidorna. En gest helt i linje med hennes huvudbudskap: Detta är fakta, inte åsikt. Sluta snacka, börja agera. 

Men också en gest av ringaktning mot opinionsbildning, politisk debatt, åsiktsbildning, idéformulering och pluralism. Även i en faktabaserad värld behöver vi diskutera hur vi ska förhålla oss till fakta, och inte minst hur bördan av omställningen ska fördelas, vem som ska ta smällen.

Debatt = tjafs?

När Greta fimpar ledarsidan är det en gest som jämställer debatt med onödigt tjafsande och löst tyckande. Minst sagt anmärkningsvärt att Dagens Nyheter gått med på det kravet, för att få lov att samarbeta med den superkända och superrespekterade superstjärnan. 

DN:s syfte kan bara förstås som kommersiellt, inte publicistiskt. Hade man bara velat ge Greta Thunberg större genomslag hade det varit mer verkningsfullt att erbjuda henne en av tidningens exklusiva platser som oberoende kommentator på ledarsidan. Detta – hela ”chefredaktör för en dag”-jippot – handlar om att positionera Dagens Nyheter som tidningen för den som har klimatångest, en bred och fin målgrupp.

Och att befästa DN:s eftersträvade ställning som den internationellt kända svenska tidningen, ungefär som The Guardian blivit den internationellt kända brittiska tidningen.

Globalt spinn

Det mesta av den lite undervisningsliknande och nyhetsfattiga klimatjournalistiken i Gretas DN hade redaktionen kunnat göra utan hennes hjälp. Den tillfälliga chefredaktörens främsta bidrag till mixen är dock en riktig godbit för ett medieföretag i vår tid: ett långt samtal mellan Greta Thunberg och den brittiska naturfilmaren David Attenborough. Två riktigt globalkända människor, två moraliska auktoriteter – tillsammans med Dagens Nyheter för att rädda planeten. DN publicerar både på svenska och engelska och får på så vis lite global spinn på sitt varumärke. 

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.