Jonas Gardell har mest inflytande på Twitter

Uppdaterad
Publicerad

Jonas Gardell är Sveriges mest inflytelserika opinionsbildare på Twitter.

Det framgår av årets mätning från Medieakademin vid Göteborgs universitet.

Drygt 72.000 personer följer komikerns tyckanden och kommentarer om olika ämnen.

140 tecken

Det finns mer än 200.000 svenska konton på mikrobloggen Twitter, där vem som helst kan framföra sin åsikt i inlägg på 140 tecken.

Nu har Medieakademin utsett landets ”tyngsta” twittrare. Man började med att mäta trafiken runt varje konto – antalet följare, följares följare, och vidarebefordrade inlägg, så kallade ”retweeets”.

Därefter gjordes en redaktionell bedömning av innehållet, ur den allmänna opinionsbildningens synvinkel. När allt vägts in, stod en komiker på översta raden: Jonas Gardell.

Från verkligeheten

-Den ”cred” man har i verkligheten tar man med sig online. Han är en person som funkar i vardagslivet, säger Marie Grusell, lektor på Journalisthögskolan i Göteborg.

Gardell är också en flitig twittrare, vilket krävs för att få många följare. Under de senaste dagarna har han gjort inlägg om både vapenexport och olika tv-program.

Tvåa på listan är utrikesminister Carl Bildt. Han har 107.000 följare och skriver flitigt, men inläggen blir inte så ofta skickade vidare av läsarna. Efter Bildt kommer journalisten Annika Lantz och artisten Timbuktu.

Örjan Magnusson

orjan.magnusson@svt.se

TT

Femton i topp på Twitter

Dessa femton har mest inflytande på Twitter:

1. Jonas Gardell, artist

2. Carl Bildt, politiker

3. Annika Lantz, journalist

4. Timbuktu, artist

5. Magnus Betnér, komiker

6. Soran Ismail, komiker

7. Niklas Svensson, journalist

8. Maria Wetterstrand, politiker

9. Emanuel Karlsten, expert sociala medier

10. Jan Gradvall, journalist

11. Fredrik Virtanen, journalist

12. Hans Rosling, professor internationell hälsa

13. Leif Pagrotsky, politiker

14. Isabella Löwengrip, bloggare

15. Lena Sundström, journalist

Medieakademin/TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.