#Kandulova ville förnya lokaljournalistiken

Just nu pågår Stora Journalistprisutdelningen och vi haffade av de två nominerade i genren ”Årets förnyare” i minglet.

De är nominerade för sin valsatsning #Kandulova där invånare i 52 kommuner genom hashtagen kunde ställa frågor till sina lokala politiker.

Hans Lindeberg är chefredaktör för Östersundsposten och Carl-Johan Bergman för Dalarnas Tidningar, tidningar som båda ingår i koncernen Mittmedia. Och de var påtagligt stolta över projektet.

Ett projekt som också blev ett verktyg för att följa upp politiska löften efter valet.

På vilket sätt har ni förnyat journalistiken?

– Vi har skapat en väldigt tydlig länk mellan medborgare och makthavare i den här valrörelsen och det var jätteroligt att se att det funkade så bra som det gjorde, säger Hans Lindeberg.

På vilket sätt är det nytt?

– Det är egentligen inte nytt men sättet som vi gjorde det på är nytt. Vi dammade av det gamla vallöftet så att det blev digitalt och direkt till väljarna, där finns förnyelsen, säger Carl-Johan Bergman.

Kan du ge ett exempel på frågor ni fått från era läsare?

– Det har varit alltifrån rondellbyggen till hur många vuxna det finns på dagis. Alla frågor som berör människor lokalt, säger Hans Lindeberg.

Varför är lokaljournalistiken viktig?

– Den är i mångt och mycket den sista demokratiska utposten. Missförstå mig rätt nu men kommersiella mediabolag står för den bevakningen som krävs när det gäller att granska makten. Både den politiska och den ekonomiska makten. Och att kunna göra den här typen av samarbeten när man är en stor koncern, att det blir lokaljournalistik, det är helt fantastiskt, säger Carl-Johan Bergman.

Och vilka reaktioner har ni fått från läsare?

– Väldigt positiva, framför allt från politiker som engagerat sig i det här. Vi blev nästan förvånade att så många gick in och svarade. Det handlade om att vi tog en idé hela vägen ut från nyhetsdesken till läsare och politiker och fört ut journalistiken på ett nytt sätt.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Medier

Mer i ämnet