För första gången på åtta år är en svensk film med i huvudtävlan i den prestigefyllda filmfestivalen i Berlin i form av den svarta komedin Toppen av ingenting, som pressvisades under gårdagen till ett splittrat bemötande.
I filmens huvudroll som Nojet syns Léonore Ekstrand, som på plats i Berlin beskriver biennalen som ”toppen av massor” för Kulturnyheterna, men som är noga med att påpeka att hon inte är någon skådespelare.
– Kom ihåg för guds skull – jag är inte skådespelare – jag är filmstjärna. Skulle jag gå omkring och säga att jag är skådespelare så slår jag ju snytingar i ansiktet på alla skådisar som gått igenom en jätteskola och lärt sig massor. Och så kliver jag in och säger att jag är skådis – det är ju fånigt.
”Förstår desperationen”
Léonore Ekstrands rollfigur – en äldre kvinna som njuter av livet – och som ger prov på handlingskraft av det brutalare slaget, syns sällan på bioduken. Huvudrollsinnehavaren säger att hon alltid varit road av att exponera sig – och att hon har förståelse för Nojets agerande.
– Jag förstår denna desperation och denna absolut hopplösa bror och brorson som hon måste kryssa emellan och manipulera, eller i alla fall få någon form av kontakt med så att hon vet vad som händer.
Tidigare roll i Avalon
Nojet i Toppen av ingenting påminner om den rollfigur som Léonore Ekstrand spelade i Avalon – en bättre bemedlad kvinna med stråk av själslig tomhet, men enligt henne kretsar Avalon mer kring 40-talistgenerationens ovilja att ta ansvar.
– Där är det mera 40-talisternas ansvarslöshet, hur de bara lever sitt eget liv och ska ha. Det är något jag har upptäckt själv, och jag är ju 40-talist så jag vet lite vad jag talar om, säger hon.