Rapporten är framtagen av Föreningen Svenska Tonsättare tillsammans med KVAST, en ideell förening som verkar för att främja musik av kvinnor. Den visar att andelen minuter musik som skrivits av kvinnor har sjunkit från nio procent till knappt sju procent från säsongen 2016/2017 till säsongen 2018/2019.
Föreningen Svenska Tonsättare drar slutsatsen att siffrorna beror på att en stor del av konserthusens repertoarer utgörs av historiska verk komponerade mellan 1800 och 1949. Det påverkar utfallet då dessa verk ofta är långa och komponerade av manliga tonsättare.
Rapporten visar en större jämlikhet när det gäller uruppförda verk, det vill säga verk som uppförs för första gången. Där står kvinnliga tonsättare bakom över hälften av verken och en tredjedel av de spelade minuterna.
– Utvecklingen går åt rätt håll men vi är inte nöjda med utfallet, vi vill se en snabbare förändring mot högre andel nutida musik, säger Martin Jonsson Tibblin, ordförande för Föreningen Svenska Tonsättare i ett pressmeddelande.
Astrid Pernille Hartmann ser en stor glädje i att kvinnornas andel av uruppföranden är jämlik sedan mätningarna startade 2016 men hoppas på förändring också när det gäller äldre verk.
– Vi ser fram emot en rejäl vitalisering av den äldre repertoaren med många fler verk av våra förmödrar. Det finns massor av källor att ösa ur, säger hon i ett pressmeddelande.