Gammalt möter nytt i Max Martin-musikalen som fått namnet & Juliet.

Shakespeare och Max Martin: Premiär för musikalen & Juliet på West End i London

Uppdaterad
Publicerad

Året är 1594. William Shakespeare har precis skrivit klart slutet på sitt senaste verk “Romeo och Julia” och ensemblen är idel öra när han läser upp de avslutande meningarna.

Problemet är bara att ingen gillar slutet. Speciellt inte Shakespeares fru, Anne Hathaway, som frågar sig vad som skulle hända om Julia skulle slå sig fri från familjefejden och börja leva sitt eget liv. Och till tonerna av “... Baby one more time” tar historien en helt ny sväng när Anne Hathaway håller i gåspennan.

Att blanda Shakespeares drama med Max Martins musik kan låta som en märklig mix. Men för manusförfattaren David West Read finns det en naturlig koppling mellan de båda konstnärerna. 

– Jag tycker att det finns en intressant parallell mellan Max Martin och Shakespeare som Max inte vill att jag ska säga, säger David West Read till Kulturnyheterna och skrattar: 

– Många kan inte förstå hur en man kan ha skrivit så många pjäser, så många olika pjäser och så många framgångsrika pjäser och det samma gäller för Max Martin. Idag ses Shakespeare som lite snobbig men han skapade pjäser för alla på samma sätt som Max försöker skapa musik för alla.

Vill lyfta fram låtarna i nytt ljus

I föreställningen möter gammalt nytt. Det gäller för allt ifrån scenografi och kostym till hur musiken har arrangerats. För det kreativa teamet bakom föreställningen har det varit viktigt att försöka överraska publiken. 

I musikalen & Juliet framträder en annorlunda bild av Shakespeares Romeo. Foto: Pressbild

Det är knappt någonting som har ändrats i låttexterna men genom att använda låtarna i nya situationer, i nya arrangemang med sång av oväntade karaktärer så vill de utmana publikens förväntningar på låtarnas innebörd och få dem att se hitsen i nytt ljus. Men föreställningen ifrågasätter också Skakespeares verk och lyfter in nya perspektiv som berör feminism, könsroller och samhällsnormer med nutidsglasögon.  

– Vi har inte bara jobbat med Max utan även med hans fru Jenny och hans dotter Doris. De hade ganska starka åsikter om vad de ville att showen skulle stå för och jag tycker att deras röster är väldigt närvarande i föreställningen, säger regissören Luke Sheppard: 

– Max har också en exceptionell historia av att jobba med fantastiska kvinnliga artister som har varit otroliga samarbetspartners som har haft stort inflytande på hans arbete. Så jag tycker att det är naturligt att det överförs på scen också.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.