Alexandra ”Kissie” Nilsson är en av Sveriges mest kända bloggare. Foto: TT

Bloggaren Kissie fälls för smygreklam

Publicerad

Modebloggaren Kissie fälldes på onsdagen i Patent- och marknadsdomstolen. Enligt domen måste bloggaren tydligare märka ut vilka inlägg som är reklam, annars väntar böter på 100 000 kronor.

Domstolen har granskat två inlägg på Alexandra ”Kissie” Nilssons blogg och ett på hennes Instagramkonto, samtliga publicerade under våren 2016.

I två av dem har hon inte varit tillräckligt tydlig med att det handlar om reklam fastslår domstolen, vilket Dagens Nyheter var först med att berätta.

Inläggen handlar om reklam för ett företag som återvinner mobiltelefoner. Nu åläggs Kissie genom hennes företag Alexandra Media Sweden AB med förbud och hot om vite på 100 000 kronor om det skulle ske igen. Däremot frias bolaget som förmedlat uppdraget, Tourn Media AB.

”Domen betydelsefull för konsumenten”

Det var Konsumentombudsmannen, KO, som stämde bloggaren och bolaget Tourn Media AB i september 2016. Stämningen gällde om inläggen var tillräckligt tydligt markerade som reklam.

– Det är viktigt som konsument att veta om ett inlägg är betald reklam, eller om det är något som den som skriver faktiskt tycker. Man kan ju tycka en mobil är bra utan att få betalt, men om man skriver att man tycker att den är bra och har fått betalt är det en annan sak, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO, som välkomnar dagens dom.

– Den är betydelsefull för konsumenten, och den är betydelsefull för influencers. Domen är bara riktad mot Kissie, men det kommer sannolikt komma ut så andra bloggare läser den och förstår att de måste markera tydligt vad som är reklam, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.

”DO valde fel bolag”

Kissie skriver i ett mejl till Kulturnyheterna att hon befinner sig på utlandsresa, och hänvisar därför till sin advokat.

– Vår klient respekterar och kommer att följa domen, det innebär att alla kommande samarbeten kommer att markeras längst upp i texten, säger Cecilia Torelm, advokat på Advokatfirman MarLaw.

Däremot tycker hon inte att Kissie är ett bra exempel när det gäller smygreklam.

–  Jag tycker att KO valde fel bolag. Alexandra har alltid varit mån om att reklammarkera så även i detta fall, en av de som är bäst i klassen. Målet handlar inte om smygreklam utan hur man ska reklammarkera för att det ska vara tillräckligt tydligt. Vill man komma åt smygreklam kunde KO valt att stämma andra bloggare som är tydligare exempel.

Domen blir vägledande

Dagens dom är principiellt viktig eftersom det saknas regler för vad som gäller när influencers och kändisar gör reklam i sina sociala kanaler.

Alexandra ”Kissie” Nilsson har tidigare också uttryckt att det är viktigt att saken prövas.

”Jag anser att det behövs tydligare regler för hur vi bloggare ska markera ut reklam. Därför tycker jag att det är bra att fallet prövas i domstol. Dock tycker jag givetvis att det är trist att det behövde bli jag som får möta KO i domstol då jag anser att jag har markerat ut så tydligt som jag bara kan” skrev hon i somras i ett mejl till Kulturnyheterna.

Ingen av parterna har idag bestämt om de tänker överklaga domen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

#doldreklam

Mer i ämnet