Inför lördagens gala är fyra av fem nominerade i kategorin Årets profil kvinnor. Flera av de övriga kategorierna, som Årets blogg och Årets entreprenör, har bara kvinnliga nominerade.
– Fler och fler kvinnor börjar ta för sig, börjar prata och få sina röster hörda. Det är fler som lyssnar på och ser upp till kvinnor, säger Linnéa Claeson, som är nominerad i kategorin Årets profil.
Präglas i tidig ålder
Anja Hirdman, professor i medievetenskap, bekräftar att det är kvinnliga aktörer som dominerar i sociala medier. Hon kopplar det stora kvinnliga engagemanget till flickors beteende från tidig uppväxt.
– Det är ett pratande som följer kvinnor från tidig ålder: man vänjer sig vid att titta på bilder och att prata om kropp och kläder. Och det här har en plats på sociala medier. Det passar perfekt för den här sortens gemenskap.
Hon menar att branschens kvinnodominans hänger samman med det teknikskifte som de sociala medierna inneburit.
– Vad den digitala teknologin har gjort möjlig är en slags gruppgemenskaper som vi aldrig har sett förut i historien. Man kan mötas i enormt stora klungor och massor.
Kan göra samhället jämlikt
Linnéa Claeson tror att kvinnors förmåga att ta plats på nätet kan sprida sig och i förlängningen göra samhället mer jämlikt.
– Det handlar så klart om vilket innehåll man har och vad man har för kunskap. Kunskap och mod tillsammans är vägen ut ur patriarkatet, säger Linnéa Claeson.
Guldtuben sänds i SVT1 lördag 26 maj klockan 20:00.