Bill O'Reilly. Foto: AP/TT

Kritikstorm mot Fox-profilen Bill O’Reilly

Uppdaterad
Publicerad

Flera stora företag drar tillbaka sina reklamsamarbeten med det populära nyhetsprogrammet ”The O’Reilly factor”. Bojkotterna kommer i spåren av att New York Times rapporterat om flera fall där programledaren Bill O’Reilly anklagats för sexuella trakasserier. Nu riktas krav mot den konservativa nyhetskanalen Fox på att avskeda O’Reilly.

Mercedes-Benz, Hyundau, BMW, Mitsubishi, Lexus och flera stora läkemedels- och försäkringsbolag har dragit in sina reklamsamarbeten med det populära tv-programmet ”The O’Reilly factor”.

Anledningen är ett reportage i New York Times som visar att programledaren, den populäre nyhetsprofilen Bill O’Reilly, gjort upp utanför domstolen med fem kvinnor som anklagat honom sexuella trakasserier och andra former av olämpligt beteende.

Sammanlagt har O’Reilly betalat ut 116 miljoner kronor i ersättningar, med villkoret att kvinnorna inte driver anklagelserna vidare juridiskt eller talar offentligt om frågan, enligt tidningen.

Andra kritikstormen på kort tid

Bill O’Reilly är en av USA:s mest kända och populära nyhetsankare. Hans program ”The O’Reilly factor” på Fox News är USA:s mest sedda nyhetsprogram och lockar närmare fyra miljoner tittare varje kväll.

Kritiken mot honom kommer i spåren av att Fox News medgrundare och före detta vd Roger Ailes avgick i somras efter anklagelser om sexuella trakasserier. De två händelserna har nu väckt debatt i USA om företagskulturen inom Fox News.

Nekar till anklagelserna

Parallellt med att företag drar tillbaka sina annonser från programmet riktar flera politiska organisationer nu krav på att Fox News ska avskeda O’Reilly, däribland människorättsorganisationen Color of Change och kvinnorättsorganisationen Women’s March. I sociala medier drivs kampanjer mot O’Reilly under flera olika hashtags.

Bill O’Reilly har hela tiden nekat till anklagelserna mot honom och säger till New York Times att hans kändisskap gjort honom till en måltavla för ”de som vill skada mig och min arbetsgivare Fox News”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.