Mercedes-Benz, Hyundau, BMW, Mitsubishi, Lexus och flera stora läkemedels- och försäkringsbolag har dragit in sina reklamsamarbeten med det populära tv-programmet ”The O’Reilly factor”.
Anledningen är ett reportage i New York Times som visar att programledaren, den populäre nyhetsprofilen Bill O’Reilly, gjort upp utanför domstolen med fem kvinnor som anklagat honom sexuella trakasserier och andra former av olämpligt beteende.
Sammanlagt har O’Reilly betalat ut 116 miljoner kronor i ersättningar, med villkoret att kvinnorna inte driver anklagelserna vidare juridiskt eller talar offentligt om frågan, enligt tidningen.
Andra kritikstormen på kort tid
Bill O’Reilly är en av USA:s mest kända och populära nyhetsankare. Hans program ”The O’Reilly factor” på Fox News är USA:s mest sedda nyhetsprogram och lockar närmare fyra miljoner tittare varje kväll.
Kritiken mot honom kommer i spåren av att Fox News medgrundare och före detta vd Roger Ailes avgick i somras efter anklagelser om sexuella trakasserier. De två händelserna har nu väckt debatt i USA om företagskulturen inom Fox News.
Nekar till anklagelserna
Parallellt med att företag drar tillbaka sina annonser från programmet riktar flera politiska organisationer nu krav på att Fox News ska avskeda O’Reilly, däribland människorättsorganisationen Color of Change och kvinnorättsorganisationen Women’s March. I sociala medier drivs kampanjer mot O’Reilly under flera olika hashtags.
Bill O’Reilly har hela tiden nekat till anklagelserna mot honom och säger till New York Times att hans kändisskap gjort honom till en måltavla för ”de som vill skada mig och min arbetsgivare Fox News”.