Påve Franciskus hälsar på åskådare i Lund Foto: Drago Prvulovic/TT

Rockstjärnepåven har medierna på sin sida

Publicerad

Påve Franciskus har med sitt budskap om solidaritet med de fattiga och bannlysning av italienska maffian blivit enormt populär. I det stora mediepådraget i Skåne har Kulturnyheterna hittat en påve som förstått hur man får medierna på sin sida.

– Att få inblick i en sådan här resa, det är ungefär som att få åka på Air Force One med Obama, men i det här fallet är det då världens största andliga ledare, säger Kristina Kappelin, SVT:s Italienkorrespondent. 

Runt 500 journalister ska bevaka påve Franciskus besök i Sverige och bara på planet från Rom till Skåne har han med sig ett 70-tal journalister. En av dem är Kristina Kappelin, som har bevakat tre påvar som journalist och även skrivit en bok på ämnet.

– Efter halva resan ungefär kom påven fram till oss där vi satt och hälsade på oss journalister var och en. Det var väldigt fint, säger hon.

”Får journalister att känna sig exklusiva”

Påve Franciskus når miljontals människor genom att twittra på nio olika språk och att använda Instagram. Religionsvetaren Viktor Aldrin säger att han förstått hur medier kan användas för att förändra bilden av vad det innebär att vara påve.

– Påven tar med sig journalister för att han har kunnat kontrollera journalisterna mycket mer. Föregående påve var mycket i konflikt med journalister. Och istället för att vara i konflikt med journalister så kan man få journalisterna att känna sig exklusiva och inbjudna till de här resorna. Så kan påven under det här sammanhanget kontrollera vad som händer.

Stämningen på planet beskrivs av journalisterna som åkte med som avslappnad och skämtsam.

– Det är en sorts positiv energi som var väldigt stark där inne och som jag tror att alla kände. Det är kanske det som gör att man i just det ögonblicket har svårt att tänka kritiskt, säger Kristina Kappelin.

”Mediebilden – en religiös rockstjärna”

Till skillnad från tidigare påvar har Franciskus sedan han tillträdde den heliga stolen för tre år sedan inte behövt förknippas med överflöd, korruption och de tiotusentals sexövergrepp som skett inom katolska kyrkan.

– Mediebilden av påven är en rockstjärna. Fast en religiös rockstjärna, lite som Dalai Lama. Om man åker Fiat istället för en limousin och bor på vandrarhem i Vatikanen istället för att bo i de flådiga husen – det är sådant som media tycker är spännande, säger Viktor Aldrin.

Men när medier har bidragit till att bygga upp bilden av påve Franciskus som den heliga rockstjärnan har också den kritiska blicken blivit lidande.

– En sak som inte har kommit fram är påvens syn på kvinnor. Han kanske inte har träffat så många… Det har han säkert, men jag tycker att den är förlegad. Den handlar om att kvinnan är framförallt mamma, säger Viktor Aldrin.

”Påven gör ansträngningar för att reformera”

Mediernas roll är att både att skildra påvens förändringsarbete och att granska det, menar Kristina Kappelin.

– Jag tycker att han gör väldigt mycket som är bra och sen tycker jag att det katolska kyrkan i vissa avseenden verkligen borde moderniseras men just den här påven gör faktiskt väldigt stora ansträngningar. Till exempel i flyktingfrågan, i miljöfrågan och han håller på att reformera sin kyrka. 

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Påven besöker Sverige

Mer i ämnet