Foto: TT

Svenska kulturskapare vädjar till EU-politiker: Gå inte på it-jättarnas propaganda

Publicerad

Det kontroversiella EU-beslutet om digital upphovsrätt närmar sig.
Nu skriver 21 företrädare för svenska kulturorganisationer att stora amerikanska it-jättar har kidnappat frågan och bedriver ”uppblåsta kampanjer” och ”påhittad propaganda”, för att påverka EU-parlamentarikerna.

En ny EU-lag ska klubbas igenom eller spolas. Det handlar om upphovsrätt på internet.

Lagen syftar till att göra det möjligt för upphovspersoner att kräva betalt när deras verk sprids på internet utan lov.

Det skulle kunna göra att stora, digitala plattformar som Youtube, Google och Facebook måste stoppa material som kan vara upphovsrättsskyddat innan det publiceras. Det kan också innebära att digitala mediehus kan kräva betalt när deras material sprids vidare av andra digitala aktörer.

EU-parlamentet röstade från början nej till förslaget. Nu har det omarbetats och beslut i frågan ska fattas på onsdag – när den slutgiltiga omröstningen äger rum.

Förespråkare hävdar att lagen skulle göra det lättare för upphovsrättspersoner att få betalt för sina verk. Kritiker menar att lagen skulle leda till övervakning och självcensur. Hittills har parlamentet alltså hörsammat kritikerna.

”Uppblåsta kampanjer och påhittad propaganda”

I en debattartikel som publiceras i Svenska dagbladet vädjar nu flera företrädare för svenska kulturorganisationer till svenska parlamentariker att rösta för deras sak.

Företrädarna – som bland annat representerar Film- och tv-producenterna och Svenska fotografers förbund – skriver att det pågår en omfattande påverkanskampanj från stora amerikanska it-företag för att få Europaparlamentarikerna att rösta ned lagen.

”Med hjälp av uppblåsta kampanjer påhittad propaganda och hot om internets död har amerikanska it-jättar lobbat bort den, för oss kulturskapare, viktigaste frågan sedan internets intåg och lyckats påverka utfallet i EU-parlamentet”, skriver de i debattartikeln.

Lagen handlar inte om att övervaka eller censurera, utan att utveckla upphovsrätten, enligt företrädarna för de svenska kulturorganisationerna.

”Företagen som driver de populära plattformarna är ofta börsnoterade bolag som självklart gör vad de kan för att behålla sin affärsmodell och undvika regleringar som påverkar vinsten”, skriver de.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer