Yohio var mest omtalad i sociala medier under Melodifestivalturnén. Foto: Fredrik Persson / TT

Melodifestivalen slår rekord i sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Det pratades rekordmycket om schlagerfinalen på sociala medier.

Melodifestivalfinalen nänmdes 78.600 gånger i sociala medier under fianlen i lördags. Det är nytt rekord för programmet.

Enligt en undersökning, som Resumé skriver om, gjordes 10.859 inlägg enbart under en kvart, mellan 21.45 och 22.00.

Melodifestivalen 2014

Nielsen och Yohio snackisar

Tävlingens vinnare Sanna Nielsen var också den som blev mest omtalad under sändningen med cirka 5 900 inlägg.

Totalt sett, över hela turnén, har Yohio genererat flest omnämnanden med 12.949 inlägg på bland annat Facebook, Twitter och Instagram.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Melodifestivalen 2014

Mer i ämnet