Ann Wolff jobbade under 70-talet som glasdesigner på Kosta Boda, men har inte haft en utställning i Stockholm på nästan 20 år och tror att det beror på att glaset inte har en stark ställning inom konsten i Sverige. Trots att många svenska glas är kända över världen.
—Det är helt enkelt så att det är tunt med tradition i glaskulturen. Den tillhör hantverket och industrin och presentartiklarna. Så det är svårt att bli betraktad som en seriös konstnär, säger Ann Wolff som just nu aktuell med en utställning på galleri KG52 i Stockholm.
Mest känd för ”Snöbollen”
Ann Wolff gör även målningar och skulpturer i betong och brons, men det är glaset hon är mest känd för och hon har en kluven inställning till materialet.
–Jag har hatat glas för sin tjusighet men älskar ändå materialet.
Det är ljusstaken ”Snöbollen” som gjort Ann Wolff berömd, men hon har inte gjort bruksföremål på många år.
–Det är samma sak där, jag både hatar och älskar den. Den är så enkelt att den är bra och om jag funderar på den så är det precis det som jag gör idag. Kontraster mellan värme och kyla.
Reporter i inslaget: Lydia Farran-Lee
Foto:Andreas Idén
Klippning: Don Titelman