Foto: TT

Mobilsurfandet ökar bland barn

Uppdaterad
Publicerad

Nya siffror visar att barn och unga surfar allt mer på sina telefoner, samtidigt som vanan kryper allt lägre i åldrarna. Detta oroar Statens medieråd, som vill att skolor ska lära ut ett kritiskt förhållningssätt till internet.

95 procent av Sveriges elvaåringar har nu en egen mobil och de allra flesta av dessa har en med internet. Detta enligt nya siffror från Statens medieråd, som är oroade över att mobilanvändningen kryper lägre i åldrarna.

”Hela världen i sin ficka”

– Det här visar att även ganska små barn har hela världen i sin ficka. Det betyder att de har tillgång till all information – och desinformation – som vuxna. Men frågan är om deras förmåga att förhålla sig kritiskt till all denna information utvecklats i samma utsträckning som tillgången till den, säger Ulf Dalquist, forskningsansvarig vid Statens medieråd, i ett pressmeddelande.

Ökar även bland tonåringar

De nya siffrorna visar att barn och unga i alla åldrar använder sin mobil mer än någonsin.

62 procent av de tillfrågade 17- och 18-åringarna uppger att de använder sin mobil mer än tre timmar per dag. Det är en ökning med 16 procentenheter på två år.

För fem år sedan använde 21 procent av Sveriges 15-åringar sin telefon för att läsa nyheter, en siffra som i dag ligger på 93 procent.

Skolor ska hjälpa

Statens medieråd uppmanar nu skolor runt om i Sverige att vika en lektion åt medievanor, för att barn och unga ska uppmuntras till att förhålla sig kritiskt till information på internet.

Ewa Thorslund, direktör på Statens medieråd, och menar att ett kritiskt förhållningssätt är något som behöver läras ut.

– Eftersom vi inte föds med det, blir det extra viktigt att vi rustar våra barn och unga med de kunskaper som behövs för att kunna navigera i det nya medielandskapet, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.